icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Ane-Halsboe-Jørgensen-Foto-Jens-Honoré.gif
Uddannelse

Minister: Uddannelsen skal styrkes

Pædagoger fortjener en bedre uddannelse end den, vi har i dag. Sådan lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), som ser frem til at få uddannelsen evalueret.

Hvad står øverst på din ønskeliste i forhold til uddannelsen?
Med den forestående evaluering, som vi sætter i gang i det nye år, glæder jeg mig til at dykke ned i, hvad der virker – og hvad der ikke virker i den nuværende uddannelse. Pædagoger fortjener en bedre uddannelse end den, vi har i dag. Det betyder bl.a., at vi skal have kigget på, om der er timer nok på uddannelsen, om de studerende har nok tid med en underviser, om kvaliteten af praktikken er god nok – ligesom vi også skal have kigget på, hvordan de tre specialiseringer bliver vægtet i løbet af uddannelsen. Men det er en hårfin balance, hvor vi ikke må tale pædagoguddannelsen ned. Vi skal derimod hæve anseelsen og respekten for den pædagogiske faglighed.

Hvad kunne et konkret tiltag være til at forbedre uddannelsen?
Vi skal huske på, at en nyuddannet ikke skal kunne alt. Men de skal kunne mere, end de kan i dag. Mit indtryk er, at vi har brug for at kigge på praktikken og kvaliteten af den. Jeg er i god dialog med både KL og de øvrige regionale og kommunale kræfter i forhold til, at de skal se sig selv som meduddannere. Det er jo katastrofalt, hvis praktikdelen, som udgør en stor del af studiet, ikke er god nok. Praktikken er et vigtigt greb i forhold til at sikre, at vores nyuddannede er bedre rustet til de job, de skal ud i. Men vi skal også tage en diskussion med hinanden om, hvordan vi efterfølgende har mulighed for at bygge oven på rent fagligt med fx forskellige diplomuddannelser. Og det må meget gerne ske i samarbejde med arbejdspladserne, så vi efter­uddanner pædagoger ud fra, hvad der reelt er brug for ude på arbejdspladserne.

Hvordan skal regeringens ekstra bevillinger til pædagoguddannelsen gøre en forskel? 
Pædagoguddannelsen er over en årrække blevet udsultet – og det bekymrer mig. Der har været alt for lidt fokus på, hvor vigtig den pædagogiske faglighed er – og det er uanset, om vi taler om de allermest udsatte eller det øvrige pædagogiske arbejdsmarked. Derfor har vi nu bevilget ca. 170 mio. kr. over de næste fire år. For dels har pædagoguddannelsen brug for en saltvandsindsprøjtning – dels vil vi gerne sende et signal om, at vi fra regeringens side bakker fuldt op om en vigtig og helt uundværlig faggruppe.

Hvad siger du til idéen om en selvstændig social­pædagoguddannelse?
Jeg tror, vi vinder ved at have de tre specialiseringer samlet i én uddannelse. Det kan godt være, at den pædagogiske værktøjskasse afviger, alt efter om det er et vuggestuebarn eller en anbragt voksen, du har med at gøre. Men der er også overlap. Og der er en pædagogisk grundfaglighed, som skal være et stærkt fundament for alle pædagoger på tværs af de tre specialiseringer. Den grundfaglighed skal styrkes. Men jeg vil meget gerne diskutere, om den måde, vi gør det på i dag, er god nok. Og jeg er naturligvis lydhør, når I har arbejdsgivere, der skal ansætte socialpædagoger, og som ikke synes, at deres faglighed er tung nok. Selvfølgelig lytter jeg til det som minister. Men mit udgangspunkt vil være at give uddannelsen et løft inden for det fælles fag.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Grunduddannelse, Studerende