icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close

Ramt af sparekniven

En række amter har meget ondt i økonomien. Derfor skal der spares, og de sociale budgetter er kørt over med grønthøsteren. Socialpædagogen har kulegravet samtlige amters og flere af de større kommuners budgetter til næste år

  • Af Torben K. Andersen
  • 20-2003 /

Barometeret står på besparelser. Flere amter har så ondt i økonomien, at de må skære drastisk ned på de sociale udgifter til næste år for at få budgetterne til at hænge sammen.

Det rammer blandt andet handicappede, anbragte børn, sindslidende og en række andre af samfundets allersvageste grupper. Socialpædagogen har kulegravet samtlige amters og flere af de større kommuners budgetter til næste år med fokus på det sociale og psykiatriske område. Spareplanerne har allerede ført til de første protestdemonstrationer. Og flere vil formentlig følge i takt med, at amtsrådspolitikerne laver budgetforlig i disse uger. Nogle steder bliver de sociale budgetter kørt over med grønthøsteren for at klippe et par procenter eller mere af udgifterne. Derfor må de enkelte institutioner nu kigge deres eget budget efter i hjørnerne for at få pengene til at slå til.

Sparekniven betyder også, at mange dagog døgninstitutioner må nedlægge pladser. Andre overlever kun ved at blive lagt sammen med en anden institution eller flere. Nogle steder skal bliver der skåret ned på personalet i form af fyringer, naturlig afgang eller stop for nyansættelser. Det kan ikke blot gå ud over arbejdslysten blandt de ansatte. Det kan også smitte af på den faglige udvikling, så der bliver mindre tid til at tage sig af brugerne. Samtidig er der sat gang i en større omlægning, da den særlige grundtakstreform har dæmpet efterspørgslen efter pladser på især børne- og ungeområdet og til gengæld øget behovet for mere specialiserede pladser. Der skal også nogle steder kigges en ekstra gang på anbringelsessagerne for at finde ud af, om de unge kan få et alternativt tilbud til døgninstitutionen eller familieplejen for derved at spare penge i kommunekassen.


Advarer mod grønthøsteren
Der er dog store forskelle fra amt til amt på hvor hårdt, der skal skæres i budgetterne. Nogle amter har således en væsentlig mere anstrengt økonomi end andre. Derfor bliver der også etableret nye institutioner på de områder, hvor der er ekstra stort pres og ventelister. Ligesom der sker en markant omlægning og forbedringer på boligområdet for især voksne handicappede. Formanden for Amtsrådsforeningens social- og psykiatriudvalg, Nordjyllands amtsborgmester Orla Hav (S), mener, at udviklingen er en konsekvens af den økonomiske aftale fra i sommer mellem regeringen og de kommunale parter.

- Der er ingen tvivl om, at amter og kommuner skal medvirke til at dæmpe væksten i udgifterne på især børne- og ungeområdet, og at de fleste derfor vil skære ned på de områder, hvor det er fagligt forsvarligt, siger Orla Hav. Han er selv en af de amtsborgmestre, der har slebet sparekniven. For Nordjyllands Amt skal spare 141 millioner kroner til næste år, og derfor blev der lavet et omfattende sparekatalog, der klipper to procent af udgifterne på alle områder til næste år og yderligere to procent de kommende år.

Den benhårde prioritering rammer også det sociale område. Listen over områder, der bliver ramt af sparekniven er lang.

Det betyder blandt andet færre pladser på beskyttede værksteder, færre hjemmedage hos voksne handicappede, merindskrivninger, store omlægninger inden for psykiatrien og sammenlægning af flere institutioner.

- Det betyder en klar og tydelig forringelse af serviceniveauet, siger SL's amtskredsformand i Nordjylland, Peter Skov Kristensen.

Han fremhæver især forslaget om at afskaffe hjemmedagene som en trussel mod det, han betegner som en anstændig socialpolitik.

Peter Skov Kristensen klandrer også politikerne for at bruge grønthøstermetoden til at skære ned på udgifterne. Hvis der skal skæres på området bør der hellere ske i form af lukninger af konkrete tilbud end ved reduktioner i de enkelte tilbud.

- Det er selvfølgelig slemt at skulle foretage en lukning og tragisk for både børn og voksne. Men det er en mere fair måde end bare at bruge grønthøstermetoden. For det er en måde at flygte fra det socialpolitiske ansvar på, siger Peter Skov Kristensen.


Protester hjalp en smule
Et andet eksempel er Viborg Amt.

Her skal der spares over 100 millioner kroner på budgettet til næste år. Selv om to sygehuslukninger lukker en del af hullet i pengekassen, så bliver det sociale og psykiatriske område også ramt af sparekniven. Det var årsagen til, at de røde faner blev hentet ud af skabene midt i sommervarmen for at protestere over for politikerne mod det barske sparekatalog. Med bannere som "Er udvikling ikke for udviklingshæmmede?" gav protestoptoget på amtsgården i Viborg en lille sejr og førte blandt andet til, at et forslag om at lukke fire-fem aktivitetshuse for voksne udviklingshæmmede blev taget af bordet igen. Men der bliver alligevel skåret ind til benet og de nye besparelser betyder blandt andet færre ansatte i boformer for voksne udviklingshæmmede, merindskrivninger i handicapbørnehaver og nedskæringer i amtets medfinansiering af kommunale opgaver på det sociale område. Den netop afgåede amtskredsformand for Socialpædagogernes Landsforbund i Viborg, Poul Erik Hansen, har kæmpet for at få fjernet mange af besparelserne og er foruroliget over det nye budget for næste år.

- Vores største bekymring er, at den generelle normering på bo- og dagtilbud bliver reduceret. Det udviklingsperspektiv, som har været kendetegnet på området siden 1980erne, bliver mere og mere anstrengt, fordi personaleressourcerne i stigende grad bliver brugt til at dække de mest basale behov som for eksempel hygiejne. Mulighederne for faglig udvikling fortoner sig også, og det fjerner arbejdslysten og livsglæden på arbejdspladserne. Det psykiske arbejdsmiljø bliver derfor også mere belastet, siger Poul Erik Hansen.


Mangler penge til løn
Økonomien er også særdeles presset i Storstrøms Amt. Her vedtog politikerne sidste år en meget kraftig besparelse, der skabte en proteststorm over hele amtet.

Planen betyder, at der skulle spares 40 millioner kroner på det sociale budget i år, 60 millioner kroner til næste år og 80 millioner i år 2005. Da der samtidig skal etableres nye initiativer fra politikerens ønskeliste, er det reelle besparelser på det sociale budget omkring det halve.

De mange penge skal findes ved kraftige rationaliseringer og effektiviseringer på især voksenområdet og udviklingshæmmede. Til gengæld vil politikerne i størst mulig grad forsøge at friholde børneområdet for sparekniven. Socialdirektør Vagn- Aage Nielsen forudser, at det kan betyde 60-70 færre ansatte til næste år på institutionerne.

- Det er ikke nogen, som vil få stukket en fyreseddel i hånden. Det vil ske i form af naturlig afgang og tilpasninger, så man lader være med at ansætte nyt personale. Men der er ingen tvivl om, at der bliver ekstra pres på de nuværende institutioner, siger Vagn-Aage Nielsen.

Der bliver ganske vist afsat over 30 millioner kroner i en såkaldt realvækstpulje. Disse penge skal politikerne hen over efteråret finde ud af at bruge. Men der er også nok af opgaver at bruge pengene på. Som amtets social- og psykiatriudvalg skriver i en indstilling under behandlingen af næste års budget:

- Udvalget gør opmærksom på, at situationen på nogle områder er alvorlig. Der er områder, hvor budgettet ikke hænger sammen, ligesom der er områder med stigende efterspørgsel, som udvalget prioriterer, men som der ikke er økonomisk dækning for inden for budgetrammen.

Det drejer sig blandt andet om den vidtgående specialundervisning, hvor udgifterne har været stigende gennem årene. Til næste år forventer udvalget et merforbrug på 14 millioner kroner.

Budgetterne i flere institutioner for blandt andet udviklingshæmmede er også så pressede, at de ikke kan dække de faktiske lønudgifter.

Desuden vil der som led i en omlægning af hele anbringelsesområdet også være behov for flere familiebehandlingstilbud på døgnbasis.

- På børneområdet er der efterspørgsel efter døgnbehandlingstilbud og herunder også familiebehandlingstilbud. Det kan være vanskeligt at finde midler til disse amtslige døgntilbud. Men de indgår i udvalgets ønskeliste, siger amtets socialdirektør Vagn-Aage Nielsen. Han vurderer derfor, at de ekstra millioner i den særlige pulje ikke er nok for at kunne klare de store udfordringer på det sociale område til næste år.


Tomme pladser bliver lukket
Sparekniven bliver også svinget på det sociale område i Fyns Amt. Her skal politikerne skære 16 mio. kroner. Det kan blandt andet betyde mindre personale på handicapområdet og senhjerneskadede.

Det kan også føre til lukning af pladser på et behandlingshjem for småbørn og andre nedlæggelser på børne- og ungeområdet, da de fynske kommuner ikke længere efterspørger disse pladser og i stedet laver alternative tilbud. SL's fynske amtskredsformand, Susanne Døssing, frygter imidlertid, at kommunerne ikke er i stand til at løfte opgaven.

- Amtet sparer ikke. Men det er tvunget til at lukke pladser, fordi kommunerne ikke længere benytter sig af dem. Der er en specialviden på disse institutioner, som vil gå tabt, hvis kommunerne overtager opgaven. Men jeg har ikke tillid til, at de kan klare disse opgaver, siger Susanne Døssing.

Der står dog ikke kun besparelser på den fynske dagsorden. For der bliver også sat penge af til en række nye initiativer som for eksempel et nyt botilbud for handicappede og et nyt krisecenter for kvinder. Bornholm har taget forskud på den sammenlægning af kommuner, som bliver et varmt emne på den politiske dagsorden senere på året. Men fusionen af de fem bornholmske kommuner har dog ikke slukket de røde advarselslamper over pengekassen. For der mangler 55 mio. kroner i at få enderne til at hænge sammen. En stor del af pengene skal hentes på det sociale område. Og det kan betyde fyringer.

- Det er nok kommet lidt bag på os, at der har været den vækst i de sociale udgifter. Sammenlægningen af kommunerne har skabt en del forvirring, og vi har ikke fået lagt et holdbart budget, siger budgetchef i Bornholms regionskommune, Claus Pedersen.

De endelige budgetter skal efter planen være vedtaget i denne måned.


Nordjyllands Amt:
Det nordjyske amt skal spares 141 mio. kroner til næste år og endnu mere i de kommende år. Det kommer også til at gå ud over det sociale og psykiatriske område, hvor der skal spares 25 mio. kroner næste år for at få råd til en række nødvendige initiativer for samme beløb. Det betyder blandt andet færre hjemmedage hos voksne handicappede, færre pladser på beskyttede værksteder, store omlægninger inden for psykiatrien, sammenlægning af institutioner i Aalborg, merindskrivninger, omdannelse af center for kriseramte familier samt undlade at etablere en psykiatrisk skadestue. Til gengæld skal der etableres flere døgnpladser til autister og hjerneskadede. Desuden bliver der sat knap 10 mio. kroner ekstra af til at medfinansiere opgaver på grundtakstområdet.

Viborg Amt:
Der skal spares over 100 mio. kroner på budgettet til næste år. Heraf skal der skæres tilsammen 14 mio. kroner på det sociale og psykiatriske område. Det betyder blandt andet merindskrivninger på handicapbørnehaver og en enkelt behandlingsinstitution. Mindre personale i boformer for voksne udviklingshæmmede. Nedskæringer i amtets medfinansiering af kommunale opgaver på det sociale område. Der nedlægges også en behandlingsafdeling på psykiatrisk sygehus og i stedet oprettes en særlig boenhed i Viborg. Der etableres også en ny social boinstitution med 8-12 pladser for svært fysisk handicappede og hjerneskadede med ca. 20 arbejdspladser i Nykøbing.

Århus Amt:
Her vedtog politikerne allerede i slutningen af sidste år en benhård økonomisk spareplan på knap 300 mio. kroner for at få enderne til at hænge sammen på budgettet til næste år. Derfor er der allerede skåret ind til benet på en lang række områder. Det nye budgetforlig betyder sammenlagt lidt flere penge til blandt andet den vidtgående specialundervisning, hjælp til voldsomme unge, flere døgnpladser til udviklingshæmmede og fysisk handicappede samt et sengeafsnit til sindslidende med behov for særlig intensiv pleje. Amtet undersøger dog også sammen med Århus kommune hvordan de kan bremse de sociale udgifter til for eksempel udsatte børn og unge samt til voksne handicappede, da de bliver ved med at stige.

Ringkøbing Amt:
Amtet er i gang med en større omstilling, der flytter rundt på fire procent af det sociale budget. Det nye forlig om næste års budget indebærer en ny døgninstitution for voksne handicappede med 32 pladser, hvoraf de 12 går til en eksisterende institution. Der er i dag en lang venteliste og kraftig efterspørgsel efter disse pladser. Samtidig skal der over de kommende syv-otte år ske en forbedring af boligerne for voksne handicappede, så alle boliger skal have to rum og eget toilet. Det sociale budget bliver derved forhøjet med 10 mio. kroner til næste år.

Vejle Amt:
Den enkelte institution kommer til at opleve besparelser på deres budget. For der skal barberes godt fire mio. kroner af på de sociale og psykiatriske institutioner gennem grønthøstermetoden. Det kommer dog ikke til at betyde lukninger. Men samlet set bliver der alligevel tale om et løft af de sociale budgetter. For samtidig bliver der tilføjet over 10 mio. kroner til blandt andet meget vanskelige unge med sociale problemer og en særlig pulje, hvis en institution for eksempel kommer i personalemæssig underskud.

Ribe Amt:
Her står den også på besparelser på godt otte mio. kroner samlet på det sociale og psykiatriske område. Der skal blandt andet strammes op på visiteringen til de enkelte institutioner for at reducere antallet af tomme pladser. Det kan også betyde, at amtet trækker sig ud af opholdssted i Esbjerg, der huser hjemløse og misbrugere. Og så skal der spares lidt på pensionater og misbrugsområdet. Til gengæld skal der oprettes flere pladser på bo-området. Der skal også nedlægges en række pladser inden for sygehuspsykiatrien. Sparekniven rammer også ergoterapien og nogle særlige puljer. Der bliver desuden afsat 14 mio. kroner mere til medfinansiering på grundtakstområdet, hvor amtet i dag fører en særdeles restriktiv politik.

Sønderjyllands Amt:
Amtet fattes penge, så der skal spares to procent på blandt andet institutioner og psykiatrien. Det rammer både brugere og personalet. De sociale institutioner skal finde knap syv mio. kroner på driften, og det kan betyde afskedigelser. Revalideringsinstitutionerne og forsorgshjemmene går dog fri, da de leverede store besparelser på budgettet i år. Der skal spares fire mio. kroner på det psykiatriske område. Samtidig skal der oprettes et særlig opsøgende psykoseteam, der tager rundt og opsøger patienter og brugere. Der er også planer om at sammenlægge en række institutioner rent organisatorisk til større enheder. Det drejer sig blandt andet om beskyttede værksteder, boenheder for fysisk og psykisk handicappede og specialbørnehaver.

Fyns Amt:
Det nye budgetforlig betyder, at der skal gennemføres besparelser og effektiviseringer for godt 100 mio. kroner. Men der bliver også etableret nye initiativer på det sociale område. Der skal for eksempel etableres et nyt botilbud for handicappede med ekstra 10 døgnpladser og seks dagpladser. Amtets krisecenter for kvinder får nye lokaler og flere pladser. Sygehuspsykiatrien bliver styrket blandt andet i form af akutteams. En ny døgninstitution for handicappede er på tegnebordet i år 2005. For at få råd til disse initiativer skal der til gengæld spares knap 16 mio. kroner på det sociale område. Det kan betyde personalereduktioner på handicapområdet og senhjerneskadede. Det kan også betyde nedlæggelse af pladser på børne- og ungeområdet. Amtet har også afsat 60 mio. kroner årligt til at medfinansiere kommunale aktiviteter på det sociale område.

Storstrøms Amt:
Her er man i gang med at gennemføre meget kraftige besparelser på det sociale område, som amtsrådet allerede vedtog sidste år. Det betyder 60 mio. kroner i besparelser på det sociale område til næste år og 80 mio. kroner brutto i år 2005. Pengene skal findes ved blandt andet rationaliseringer og effektiviseringer. Nogle institutioner skal lægges sammen med andre. Det kan betyde 60-70 færre stillinger næste år ved enten naturlig afgang eller stop for nyansættelser. Nogle institutioner har også så anstrengt økonomi, at de har svært ved at dække de faktiske lønudgifter.

Vestsjællands Amt:
Der skal spares 10 mio. kroner på det sociale område. Det medfører, at institutioner får fordoblet deres egenbetaling for pædagogstuderende til 30 pct. fremover. Amtet hjemtager nogle dagtilbud for senhjerneskadede og enkelte udviklingshæmmede fra andre amter. Der skal ske en enkelt sammenlægning af institutioner og nedlæggelse af et utidssvarende botilbud. Desuden skal der spares på transporten mellem bopæl og dagtilbud. Til gengæld sker der en markant udvidelse på grundtakstområdet. Amtet har hidtil undervurderet sine udgifter på dette område og afsætter derfor ekstra 60 mio. kroner til næste år.

Roskilde Amt:
Der skal løbende ske omlægninger af amtets institutioner blandt andet i form af sammenlægninger af dag- og døgntilbud for at spare 30 mio. kroner over fire år. Seks institutioner for handicappede og udviklingshæmmede er blevet lagt sammen til tre. Det vil give en besparelse på de administrative udgifter. Et døgntilbud for unge mellem 14 og 18 år med personlige, psykiske og sociale problemer kaldet De Unges Hus udvides med tre pladser. Der skal oprettes en udslusningsbolig for stofmisbrugere med plads til seks brugere ad gangen, og som bliver taget i brug allerede i år. Der kommer også et nyt hospice med 12 sengepladser.

Frederiksborg Amt:
Her var amtet allerede gennem en omfattende sparerunde sidste år, og derfor undgår man et nyt drama i år. Til gengæld er der heller ikke råd til at sætte en række nye initiativer i værk, som socialudvalget ellers havde lagt op til. Der kommer et løft på det social område på ni mio. kroner, og som skal dække de stigende udgifter til blandt andet pladser udenfor amtet. Samtidig fortsætter amtet med at lave tidssvarende botilbud på især handicapområdet.

Københavns Amt:
Der skal spares 177 mio. kroner på budgettet til næste år. Sparekniven rammer først og fremmest sundhedsområdet. På det sociale og psykiatriske område bliver der tale om en række omlægninger. Der skal blandt andet oprettes flere åbne sikrede pladser, og der bliver afsat seks mio. kroner i en særlig pulje til øget selvforsyning af tilbud. Til gengæld skal der spares godt fem mio. kroner for blandt andet voksne handicappede og efterværn for unge.

Bornholms Regionskommune:
Bornholm har alvorlige økonomiske problemer. Der mangler 55 mio. kr. i kassen. Derfor skal der spares - også på det sociale område. Det kan især gå ud over psykiatrien og handicapområdet. I forvejen er der barberet en halv procent ned på dag- og døgninstitutioner. Spareplanen vil formentlig ikke føre til lukning af institutioner, men den kan betyde fyringer. Samtidig skal samtlige anbringelsessager gennemgåes med henblik på at finde alternative tilbud for at minimere overskridelsen af budgetterne.

Københavns Kommune:
Der skal etableres over 100 flere dagpladser til handicappede børn frem til år 2008. Kommunen har haft væsentlig større udgifter til blandt andet anbringelser af børn og handicappede end forudset. Derfor opstod der et hul i kassen på 126 mio. kroner. For at dæmpe antallet af anbringelser uden for eget hjem bliver der afsat 47 mio. kroner ekstra næste år til at styrke forebyggelsen overfor børnefamilier med særlige behov. Der skal desuden spares fem mio. kroner næste år og 13 mio. i år 2005 ved blandt andet at omlægge døgnpladser til dagpladser samt nedlæggelse af pladser for spæd- og småbørn.

Frederiksberg Kommune:
Her er situationen på det socialpædagogiske område nærmest status quo til næste år sammenlignet med i år. Kommunen er i modsætning til andre steder i landet ikke blevet taget på sengen med ekstra mange anbringelser af børn eller stigende udgifter til handicappede. Der skal dog sættes mere fokus på yngre handicappede for at undgå, at de ender på plejehjem sammen med ældre. Der er også planer om at udbygge botilbuddene næste år til yngre handicappede.