icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Computerspil

Et spil om det usigelige

Forfatteren Iris Garnov, der er formand for Landskomiteen Børns Beskyttelse, har netop modtaget 150.000 kroner fra SL's og BUPL's Udviklings- og Forskningsfond til udviklingen af et spil, der skal gøre det lettere for socialarbejdere på institutioner at tale med børn om overgreb

  • Af Jens Nielsen
  • 23-2004 /

Måske er det bare ingenting - et forsøg på at få opmærksomhed. Måske er det virkelig alvorligt - og et desperat skrig om hjælp.

Det er ikke altid til at afgøre, hvis man som ansat på institution mere eller mindre direkte får fortalt eller får en fornemmelse af, at et barn har været udsat for et seksuelt overgreb. Og det kan være pokkers svært at få taget hul på, fordi man selv er usikker og famlende på, hvordan man skal gribe sagen an - og dybest set afskrækket ved tanken om det, der kan være sket. Og hvad gør man så?

Det spørgsmål skal et nyt interaktivt computerspil nu prøve at hjælpe med at besvare. Forfatteren Iris Garnov, der er formand for Landskomiteen Børns Beskyttelse, har netop modtaget 150.000 kroner fra SL's og BUPL's Udviklings- og Forskningsfond til udviklingen af et spil, der skal gøre det lettere for socialarbejdere på institutioner at tale med børn om overgreb.

Det interaktive rollespil vil gennem forskellige og meget sammensatte cases give den spillende en lang række valg. Hver 'mission' har et scenario, som har en række løsninger, der kan vælges imellem - med alle de dilemmaer, det indebærer. Det hele er bygget op omkring videooptagelser, hvor rigtige skuespillere taler direkte til kameraet - og altså til den, der spiller.

Hvad gør man for eksempel, hvis en mor fortælle, at en navngiven kollega har misbrugt et barn? Slår det hen som et ondsindet rygte? Går til lederen? Tager selv en snak med kollegaen? Går direkte til politiet? Konsulterer en psykolog om, hvordan man tackler barnet?

Svaret, valget mellem de fem muligheder, påvirker derefter hele det videre forløb. Det giver mulighed for at teste sin adfærd og de konsekvenser, de forskellige valg har, og man hele tiden standse op og 'spole tilbage' og se det hidtidige forløb.

Programmet prøver på den måde at simulere de dilemmaer og loyalitetskonflikter, der kan opstå i arbejdet og kontakten med børn og deres forældre. Det kan spilles af de enkelte medarbejdere, men kan også bruges til kurser eller til oplæg og diskussion på for eksempel personalemøder.

Spillet vil være gratis og distribueres over Internettet. Det vil tilgængeligt for alle, men er klart henvendt til professionelle.

Udviklingen af spillet er tidligere støttet af OAK Foundation og Undervisningsministeriet, og det forventes at være færdigt ved årets udgang.

Læs mere på www.landskomiteen.dk

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Teori og metode