icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Pædagogiske Dage

Leder og medarbejdere om psykisk arbejdsmiljø

På den hårde måde har ledere og medarbejdere på skole- og behandlingshjemmet Skovgården i Vestsjællands Amt fundet frem til nogle metoder, der kan skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø. Det handler blandt andet om at sætte fokus på den bedste praksis

  • Af Maria Rørbæk
  • 07-2005 /

Lærer og skoleleder Anne Winther Kristensen ifører sig et par imaginære waders.

Den alt for store, grønne gummidragt når helt op under næsen.

Hun kan kun lige kigge ud, og kan knap nok bevæge sig.

Sådan var det, da ledere og medarbejde på skole- og behandlingshjemmet Skovgården i Vestsjællands Amt for nogle år siden stod midt i en krise.

- Dengang havde jeg slet ikke noget overblik. Jeg begyndte bare at få følelsen af, at jeg ikke slog til. At jeg ikke kunne nå børnene. At jeg var inde i for mange konflikter. Samtidig tænkte jeg, at den her følelse holder jeg for mig selv. Hvis jeg siger noget til kollegaerne, tænker de bare, at jeg hellere må se at finde et andet job, fortæller Anne Winther Kristensen.

I dag er Anne Winther Kristensen og kollegaerne på Skovgården, der har plads til 16-18 behandlingskrævende døgnbørn, hoppet ud af hver sine waders.

Med tilbageblikkets klarsyn kan de se, at arbejdsklimaet var helt skævt omkring år 2000 og 2001.

Kollegaer inden for alle faggrupper langtidssygemeldte sig, der var en lind strøm af opsigelser og antallet af magtanvendelser overfor børnene steg dramatisk.

I dag er udviklingen vendt, og på Pædagogiske Dage 2005 videregav Anne Winther Kristensen, pædagog René Hansen og forstander Inge Lind Sørensen nogle af de redskaber, der skulle til. Her følger et udpluk:
Erkendelse af problemet Anne Winther Kristensen, der dengang var tillidsmand, gik til ledelsen med budskabet: Noget er galt, jeg ved ikke hvad. Ledelsen erkendte, at ja, noget er rivravruskende galt. Samtidig blev det slået fast, at problemet var hele institutionens - ikke den enkelte medarbejders. Analyse af problemet I samarbejde med amtet blev der gennemført en stor analyse på institutionen af budgetter og arbejdsopgaver, der viste, personalet rent faktisk var voldsomt overbelastet. Det skyldtes at børnene på Skovgården over tid var blevet en mere behandlingskrævende gruppe. Flere medarbejdere til færre børn 1. juli 2002 ændrede institutionen status fra skolehjem til skole- og behandlingshjem. Det betød flere ressourcer i form af psykologer, flere medarbejdere og færre børn. Fokus på den bedste praksis I stedet for at lave en traditionel arbejdspladsvurdering (APV) med fokus på problemer, fokuserede Skovgården på den bedste praksis. Hvornår og hvorfor går det godt? Pædagogerne skulle eksempelvis konkret tage stilling til, hvordan dagligdagen fungerer, når den fungerer bedst. Efterfulgt af uddybende spørgsmål som: Hvad var det, der gjorde, at det fungerede godt? Beskriv omstændighederne. Beskriv hvad du gør. Beskriv hvad de andre gør.

På den baggrund fandt personalet blandt andet ud af, at det gælder om at opdele børnene i mindre grupper og lave planlagte aktiviteter.
Systematisk undervisning Skovgården har indført et system, hvor nye medarbejdere systematisk får vejledningsmøder med erfarne medarbejdere fra alle faggrupper. Den nye medarbejder har ansvaret for at aftale og få holdt et møde med den erfarne medarbejder inden for en bestemt tidsfrist. Den erfarne medarbejder har til gengæld ansvaret for at sætte dagsordenen for mødet. Eksempelvis skal man i løbet af de første tre måneder have en samtale med en psykolog, der har pligt til at orientere om sit arbejde, hvordan den nye bedst kan bruge hende/ham og videregive sine tanker om, hvordan personalet bedst kan arbejde med at håndtere vrede og frustrationer.

Derudover bliver der holdt interne undervisningsdage for nyere medarbejdere og personaledage for alle.
Valg af psykisk sikkerhedsrepræsentant Almindeligvis har sikkerhedsrepræsentanten både ansvaret for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Skovgården har valgt at dele opgaverne ud på to personer, der henholdsvis er fysisk og psykisk sikkerhedsrepræsentant. Derved sikres fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Løsninger på individniveau Selv om Skovgården lægger vægt på, at det psykiske arbejdsmiljø er en fælles opgave, har den enkelte medarbejder også selv et ansvar for at undgå stress. For eksempel ved at sørge for tid til opladning, motion og glædesgivende aktiviteter.

Til MUS-samtalerne er det derfor et gennemgående spørgsmål: Hvordan passer du på dig selv?

Læs mere om Skovgården på

www.skolehjemmet-skovgaarden.dk

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Ledere, TR og AMR