icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kompetenceudvikling

Hvad har du brug for?

Karrierevejleder Rita Buhl fra Via University College stiller en række spørgsmål, som du kan bruge til at lægge en plan for din kompetenceudvikling

  • Af Maria Rørbæk
  • 17-2009 /

Hvad er du vild med i dit job?

Og hvad er du mindre vild med – eller måske rigtig træt af?

Sådan lyder de to første spørgsmål, som du kan bruge til at lægge en plan for din kompetenceudvikling.
–Første skridt er refleksion og afklaring, fastslår karrierevejleder Rita Buhl fra professionshøjskolen VIA University College i Risskov ved Århus.

Når pædagoger ønsker at videreudvikle deres faglige kompetencer uden at vide hvordan, serverer Rita Buhl flere spørgsmål end svar.
–Jeg tager udgangspunkt i nu’et. Hvor er du nu og her? Er der noget, der skal skrues op for? Og andet, der skal skrues ned for? Kompetenceudvikling handler ikke nødvendigvis om kurser og videreuddannelser. Det kan også indebære nye arbejdsopgaver eller andre vaner. Og målet kan være meget andet end at gå et trin op på karrierestigen.
–Selvfølgelig er der nogle, der for eksempel kommer og siger: Jeg vil være leder, hvordan bliver jeg det? Men kompetenceudvikling kan også være for dem, der ønsker at geare ned. Jeg vil have mere overskud til andre ting end mit arbejde – hvordan får jeg det, siger Rita Buhl

Tænk på helheden
Hvis du vil lægge en plan for din egen kompetenceudvikling, anbefaler hun, at du tænker på hele dit liv – og ikke kun på dit job.
–Det er for eksempel vigtigt, at overveje om en eventuel uddannelse passer ind i dit privatliv. Skal det være nu, eller er det bedre at vente fem år?

Rita Buhl bruger ikke selv en fast skabelon, når hun vejleder, og hun mener heller ikke, at du kan gå slavisk frem efter et fast skema. Men hun anbefaler, at du sætter tid af og tænker dine ønsker
og muligheder igennem med udgangspunkt i nedenstående spørgsmål. Du kan eventuelt sætte dig sammen med en ven eller kollega og skiftes til at være den, der spørger og den der svarer:

Tag udgangspunkt i nu’et.

  • Hvornår er du rigtig glad for dit arbejde? Fortæl om en konkret situation, hvor du bare syntes, det var skønt at være på arbejde.
  • Hvornår er du mindre glad for dit job? Fortæl om en konkret situation.
  • Hvad har du brug for at lære for at få mere af det gode?
  • Hvad har du brug for at lære for at undgå / mindske det mindre gode?
  • Hvordan kan du opnå den læring? Har du for eksempel brug for nye arbejdsopgaver? Nye kollegaer? Mere refleksion? Et kursus? En videreuddannelse?
  • Har du brug for flere udfordringer? Eller mere ro og refleksion?
  • Har du brug for mere ansvar? Eller mindre? Hvilke rammer skal der være for din kompetenceudvikling? Hvad vil du bruge af tid? Penge? Andre ressourcer?
  • Hvem kan hjælpe dig?
  • Hvordan får du din (eventuelle) arbejdsgiver med på ideen?
  • Hvad har du brug for af konkret viden for at komme videre? (Det kan for eksempel være viden om udbud af kurser eller facts om de krav, der stilles på specifikke kurser.)

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse