icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Transfer

  • Redigeret af Lone Marie Pedersen
  • 05-2013 /

Af Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog

Hvordan bliver der skabt en sammenhæng mellem teori og praksis? Det er professionsuddannelsernes største udfordring. I bekendtgørelsen for professionsuddannelserne står der, at de studerende skal tilegne sig viden og kunnen med henblik på at handle kompetent i den kommende profession. Det vil sige, at socialpædagogen både skal have en solid viden om sit praksisfelt og være i stand til at bruge den reflekteret. Nøgleordet til at skabe en sammenhæng mellem teori og praksis er transfer, som denne bog handler om. Transfer betyder ‘anvendelse af viden og kunnen lært i en sammenhæng til at kvalificere handling i en anden sammenhæng’. Et praktisk eksempel på transfer: Hvis man skal skrue en skrue fast og ikke har en skruetrækker, kan man forsøge sig med en mønt, en kniv eller måske en negl. Mønten bliver ‘det samme’ som en skruetrækker. Man kan anvende sin viden og kunnen i en anden tilsvarende situation. Bogen, der er den første indføring i begrebet på dansk, beskæftiger sig med, hvilke forhold, der skaber transfer, og hvordan man som studerende kan forbedre evnen til transfer.


Aarhus Universitetsforlag. 168 sider. 149,85 kr.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse