icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Facebook-debat

Derfor er jeg stolt af mit fag

Den faglige stolthed har floreret på facebook efter, at et medlem af Socialpædagogernes gruppe spurgte: Er det rigtigt, skammer vi os? Med henvisning til et debatindlæg om, at pædagoger har lav anseelse

Hvad laver du så, spurgte jeg en pige, jeg var havnet ved siden af til en middag forleden. ‘Jeg er pædagog’, svarede hun opgivende. ‘Nå, hvor spændende’, sagde jeg.

Hun så vantro på mig.

Måske havde hun aldrig mødt den reaktion før. Måske syntes hun ikke selv, det var spændende.

Sådan begynder et debatindlæg i Politiken, der er skrevet af Julie Top Andersen, som er cand.mag, journalist og kommende pædagogstuderende. Debatindlægget handler om, at pædagogfaget efter hendes vurdering har en lav anseelse i samfundet, selv om det burde have en meget høj anseelse – og debatindlægget har været genstand for debat i Socialpædagogens facebook-gruppe.

– Er det rigtigt, skammer vi os, spørger Kate Borch, der lagde debatindlægget på.

Og nej, skam er ikke lige det, der flyver ud af skærmen, når man læser indlæggende i facebook.

– Nej! Hvad Søren skulle vi skamme os over, spørger Marie Louise Tiufkær, og forsætter:

– Men jeg bliver ærgerlig over de, der ikke tager vores fag alvorligt… Vi kan noget helt særligt, og dét kan vi da være stolte over.

Omverdenens anerkendelse

Som det fremgår af citaterne her på siden, er rigtig mange rigtig stolte af at være pædagoger – men der er også nogle, der giver Julie Top Andersen ret i, at faget ikke altid anerkendes af omverdenen.

Line Sascha Jensen skriver:

– Hun har da 100 pct. ret: Pædagoger fremstår ikke som en stærk faggruppe i udenforståendes optik. Jeg har prøvet at bevæge mig fra et andet fag til pædagogfaget, og omgivelserne ser da ikke på mit skift med et: ‘Wauw, hvor spændende’, men med et: ‘HVORFOR?’.

I gruppen er flere enige om, at pædagoger skal blive bedre til at synliggøre fagets kvaliteter.

Karina Møller skriver:

– Kort og godt skal vi lære at sælge vores fag. Spørg indad: ‘Hvorfor i alverden laver du dette, med lige præcis denne person?’ (hvad enten det er en voksen eller et barn). Dernæst skal man gøre opmærksom på dette udadtil. Så det bliver synligt, at det altså ikke er ligegyldigt, at vi går på arbejde, og hvad det reelt betyder for de mennesker vi har med at gøre.

Italesæt fagligheden

Rikke Buus Olsen skriver:

– Jeg skammer mig ikke, men jeg mener, at vi sagtens kan blive endnu bedre til at italesætte, hvad det faktisk er vi kan.

Andre mener, at der bør stilles højere krav på pædagoguddannelsen.

Line Brænder Nielsen skriver:

– Jeg går på 6. semester i klasse med folk, der endnu ikke har åbnet en bog. Selvfølgelig dumper de nogle af eksamenerne, men underviserne bruger rigtig meget krudt og ressourcer på at ‘hjælpe’ dem igennem, så de består i 2. forsøg. Jeg synes, det er en fantastisk uddannelse, men jeg har svært ved at føle mig ‘stolt’ af den, fordi det netop er en uddannelse som alle kan tage (med forbehold for få undtagelser, naturligvis).

Marianne Træbing Secher ligger på linje, og mener at man bør:

– Højne kvaliteten og kravene på uddannelsen + at man kan dumpe + større adgangskrav.

Pædagogfaget har anseelse

Andre advarer mod selv at tale pædagogfaget ned. Christian Jensen, der præsenterer sig som pædagogstuderende på 6. semester, skriver:

– Jeg har været inden for området i syv år, og det er interessant, at jeg først nu efter de seneste dages skriverier for alvor er blevet opmærksom på, at min uddannelse åbenbart er lavstatus. Jeg har altid mødt mennesker, der var anerkendende og nysgerrige omkring min profession, og det uanset hvilke arenaer, jeg har bevæget mig rundt i. Det hører selvfølgelig med, at jeg er stolt over min profession og den, jeg er.

Helle Drejer Prejsler skriver:

– For det enkelte individ, som pædagogen har daglig kontakt med, er pædagogens betydning stor, men for udenforstående personer kan det være meget vanskeligt at se den forskel, en pædagog gør. Det er den borger og dennes syn på mig som faglig person, der er vigtig for mig, og ikke om omverdenens hierarkisering.


Hvad mener du? Deltag i debatten i fagbladets facebook-gruppe via www.sl.dk/facebook

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis