icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Fagligt skudsmål

Diana kalder en spade for en spade

Socialpædagog Diana Teresa Møller Gomaa støtter elever med særlige behov på Viborg Gymnasium og HF. Hun bidrager med en anderledes og meget konkret faglig tilgang til eleverne, fortæller gymnasielærer Dorte Thastum Bach

  • Af Mikkel Kamp
  • 20-2014 /

Hun gør tingene på en anden måde, har mere tid til at gå i dybden og er ikke bange for at tale lige ud af posen. Sådan lyder en del af skudsmålet, når Dorte Thastum Bach beskriver sin kollega Diana Teresa Møller Gomaa, der er pædagog og arbejder på Viborg Gymnasium og HF.

– Det er tydeligt, at hun griber tingene an på en anden måde. Hun er meget konkret og kalder en spade for en spade, og så har hun nogle gode løsningsstrategier for at komme videre, siger læreren, der underviser i matematik og kemi.

En stor del af tiden arbejder Diana Teresa Møller Gomaa direkte med elever, der af forskellige årsager har brug for hjælp til at strukturere dagligdagen, sørge for at aflevere opgaver til tiden og brug for en voksen at tale med om deres problemer. Andre gange samarbejder hun med lærerne om elever eller klasser, der har problemer. Det skete fx sidste skoleår, hvor Dorte Thastum Bach og hendes kolleger i teamet omkring en klasse ikke vidste, hvad de skulle stille op med en elev med svage sociale kompetencer, der ubevidst generede klassekammeraterne.

Hvad bidrager socialpædagoger med?


Det spørgsmål har vi stillet på fem arbejdspladser, hvor socialpædagogerne er i absolut mindretal. Pædagogerne har ikke selv fået lov at svare. I stedet fortæller deres kolleger.

 

Gassen af ballonen

Teamet kontaktede Diana Teresa Møller Gomaa. Hun observerede klassen, og efter et stykke tid, blev hun enig med teamet om at tage en snak om pigen med de andre elever i klassen. Det skete efter aftale med pigens forældre, og pigen valgte ikke at blive i klasseværelset, mens de talte.

Her fik eleverne bl.a. gode råd til, hvordan de kan sætte grænser over for deres klassekammerat.

– Først var de helt paf, da Diana fortalte, hvad hun ville snakke om. Det var en lettelse for alle, da de første ord var blevet sagt. Gassen blev ligesom taget af ballonen, og der kom en fælles forståelse af, at vi godt måtte tale om det, siger Dorte Thastum Bach, der har lært af forløbet.

– Normalt er meget af vores kommunikation underforstået, men det har nogle elever det svært med. Derfor er man nødt til at være meget konkret, selv om det er svært, fordi det kan føles som om, man taler til eleven, ligesom man taler til et barn, fortæller hun.

I dag virker eleverne mindre frustrerede. Enkelte har været forbi Dianas kontor for at snakke om, hvordan de kan tackle forskellige situationer med deres klassekammerat, men generelt fungerer klassen bedre.

Dorte Thastum Bach har oplevet, at det nytter at spørge om hjælp, så det vil hun være hurtigere til at gøre, hvis hun en anden gang løber ind i problemer med elevernes trivsel.

Hun kan dog pege på et enkelt punkt, hvor hendes kollega i højere grad kan tilpasse sig gymnasiet.

– Jeg kunne fornemme, at hun var nødt til at lære vores kultur at kende. Hendes råd er rigtig gode, men nogle af dem kunne være svære at gennemføre, når man samtidig sad med 30 andre teenagere i klassen, siger gymnasielæreren. 

Diana Teresa Møller Gomaa


Diana Teresa Møller Gomaa blev ansat på Viborg Gymnasium og HF i november 2013 i en nyoprettet stilling. Hendes overordnede opgave er at støtte elever med særlige behov, hvilket bl.a. skal mindske frafaldet på skolen.

 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis