icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Fagligt skudsmål

Inger giver en anden vinkel på børnene

Socialpædagog Inger Kristine Nielsen arbejder med udredning og behandling på Aarhus Universitetshospital. Hun bidrager med ro, faglig viden og et andet syn på børnene, fortæller sygeplejerske Solveig Thormann

  • Af Mikkel Kamp
  • 21-2014 /

Fire øjne ser mere end to, især når personerne, de sidder på, kigger efter noget forskelligt. Det er en af de store fordele ved at arbejde sammen med en pædagog, mener sygeplejerske Solveig Thormann, der gennem de seneste 10 år har arbejdet tæt sammen med socialpædagog Inger Kristine Nielsen på Børneafsnit A10 på Aarhus Universitetshospital.

– Det giver mig en faglig udvikling at arbejde tæt sammen med Inger, som er fokuseret på barnets udvikling, samspillet i familien og det psykosociale aspekt. Hun bidrager med noget til mit arbejde, ligesom hun bidrager til at afdække patienternes udfordringer og på den måde hjælper dem til at komme ud i livet, siger Solveig Thormann.

Inger Kristine Nielsen arbejder som en del af udredningen og behandlingen af børn med en funktionel lidelse. Begrebet dækker over, at børnene har fysiske symptomer, som gør det svært at fungere i dagligdagen, men lægerne kan ikke finde en fysisk årsag. Nogle børn kan ikke gå, andre har altid ondt i hovedet, mens andre har symptomer, der minder om epilepsi.

På Børneafsnit A10 kigger personalet på hele barnet. Inger Kristine Nielsen observerer barnets kontakt med andre børn og familien – bl.a. når de spiser sammen – og sammen med sygeplejerskerne taler hun med familierne. I nogle tilfælde bunder børnenes problemer bl.a. i relationerne til andre mennesker, og når de får hjælp til relationerne, hjælper det også på de fysiske problemer.

Hvad bidrager socialpædagoger med?


Det spørgsmål har vi stillet på fem arbejdspladser, hvor socialpædagogerne er i absolut mindretal. Pædagogerne har ikke selv fået lov at svare. I stedet fortæller deres kolleger.

 

 

Holder på faggrænserne

I samtalerne med familierne har sygeplejersker og socialpædagog forskellige opgaver.

– Inger stiller spørgsmål for at afdække årsagen til smerten. Det gør vi sygeplejersker også, men vi er samtidig fokuserede på det sygdomsmæssige og medicinske, fortæller Solveig Thormann.

Selv om de har arbejdet tæt sammen i ti år, holder de fast på faggrænserne – i hvert fald den ene vej. Hvis et barn ikke trækker vejret, eller der opstår en anden akut situation, tager sygeplejersken over, ligesom Inger Kristine Nielsen ikke deltager i de kliniske aktiviteter, med mindre, hun kan bidrage i forhold til mestring.

– Hun er god til at sige fra i forhold til det fysiske, mens vi sygeplejersker også er med, når det handler om det psykosomatiske, siger Solveig Thormann.

Det betyder dog ikke, at sygeplejerskerne kan det samme som socialpædagogen.

– Inger er rigtig dygtig til fx at analysere samspillet mellem en mor og et barn i en spisesituation, ligesom hun er god til at vurdere børnenes udviklingstrin, fortæller Solveig Thormann og peger på en af forklaringerne.

– Hun skal koncentrere sig om færre børn ad gangen. Det giver hende mere ro på i arbejdssituationen. Hun kan sige fra til nogle opgaver, fordi hun skal koncentrere sig om et barn og på den måde gå mere i dybden med psykosociale problematikker. Hun ser og fanger ting, som vi andre ikke har roen til, siger sygeplejersken. 

Inger Kristine Nielsen


Inger Kristine Nielsen har de seneste 10 år arbejdet på Børneafsnit A10 på Aarhus Universitetshospital. Hun arbejder med udredning og behandling af børn med funktionelle lidelser og støtter børn, der er indlagt i lang tid. Inger Kristine Nielsen er eneste socialpædagog på hospitalet.

 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis