icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Lederplatform

Goddav leder – Socialpædagogerne ringer på

Hvordan skal fremtidens lederindsats se ud? Det var spørgsmålet, da Socialpædagogernes Lederlandsudvalg mødtes i november. Fagbladet har samlet 4 bud på lederindsats, der virker i Øst og Nord.

1. Triosamarbejdet = hjørnesten
En hjørnesten i Socialpædagogernes arbejde er trio-samarbejdet. Det mener kredsformand Gert Landergren Due fra kreds Østjylland. Ifølge ham er et stærkt og konstruktivt samarbejde mellem ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter vigtigt for at skabe et højt fagligt niveau og et godt arbejdsmiljø. – Og når trioen så bliver udvidet til kvartetten, hvor vi som faglig organisation bliver en del af samarbejdet i trioen, så oplever vi, at vi sammen kan skabe en række gode resultater for både de mennesker, vi arbejder med, og for medlemmerne på arbejdspladsen, siger han.

2. Adskil sagsbehandlingen
Ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter har forskellige opgaver, roller og positioner i dagligdagen. Det er vigtigt at være opmærksom på i forhold til de sager, som kredsene behandler, lød det.

– I praksis betyder de forskellige roller og positioner fx, at kredsens faglige konsulenter ikke behandler sager for både medarbejder og leder på samme arbejdsplads. På den måde kan vi holde tingene adskilt, og ledere kan få den målrettede støtte og hjælp, de har behov for. Det er, fordi vores udgangspunkt er, at vi er fagforening for hele arbejdspladsen – både ledere og medarbejdere,” fortalte Gert Landergren Due fra kreds Østjylland.

3. Det personlige møde
I kreds Nordsjælland står den på personligt goddav fra kredsformand Karen Holte, når en ny leder dukker op i kredsen.

Jeg byder nye ledere velkommen og spørger om jeg må komme på besøg, eller om de har lyst til at komme ind til mig på kredskontoret. De fleste siger ja tak. Jeg synes, jeg får en god kontakt med dem og oplever, at vi ser dem oftere. Jeg tror det betyder noget, at de kan sætte et ansigt på – det er mere nærværende,” siger Karen Holte.

Det er også en god lejlighed til at hjælpe de nye ledere på vej i forhold til de mange nye ting, du skal forholde dig til og spørgsmål, når du er ny i en lederstilling. Kredsen rådgiver ikke lederne i deres ledelsesopgave, men vil gerne fortælle, hvor ledere kan finde svar, og hvordan de skaffer sig et fagligt netværk.

- Lige såvel som vi gør noget særligt ud af vores tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter mener jeg også, at vi skal gøre noget ekstra ud af lederne. Det er en særlig medlemsgruppe og en vigtig medspiller. Når vi har et godt samarbejde med lederen på en arbejdsplads er det meget lettere at tage kontakt og forbygge eventuelle konflikter, der måtte opstå i opløbet, forklarer Karen Holte.

4. Less is more
Lederne i Socialpædagogerne har ikke brug for flere aktiviteter, men vil derimod have få arrangementer af høj kvalitet.

– Lederne skal medvirke i rigtig mange tiltag – workshops, konferencer og møder i kommunerne og regionerne. Så i stedet for at opfinde noget nyt, vil vi gennemføre to faste møder årligt og hvert andet år har vi vores lokale lederkonference. Vi satser på de tre gange, vi har målrettede arrangementer for ledere, som de prioriterer. Hellere lidt men godt, siger Karen Holte.

En anden ide til et fremtidige lederarbejde kommer fra kreds Storstrøm og kreds Midtsjælland. De vil gerne invitere afdelingsledere til dialog om deres ønsker til Socialpædagogerne og skabe en bærende kontakt til denne medlemsgruppe. 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Ledere og mellemledere