icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Studerende, Campus København, fotograf Sofia Busk_1128x600.jpg
Arkivfoto.
Pædagoguddannelsen

Fald i ansøgere til pædagoguddannelsen er bekymrende

Udfordringen med, at færre unge søger ind på uddannelsen til socialpædagog, vil øge presset på rekrutteringen af uddannet personale til landets bosteder for udsatte borgere. Det siger formand i Socialpædagogerne, Benny Andersen, som mener, at det er et fælles ansvar at få mere attraktive uddannelser, bedre løn og større anerkendelse af velfærdsfagene

Når de unge har skullet vælge drømmeuddannelsen de seneste år, er der færre end tidligere, som har set velfærdsuddannelserne som den rette karrierevej. På pædagoguddannelsen, hvor hver tredje studerende skal være socialpædagog, lyder faldet i ansøgere i år på fire procent i forhold til sidste år. Det sker efter flere år med fald i ansøgertallet.

Det er en bekymrende udvikling, mener Socialpædagogernes formand, Benny Andersen. Han peger på, at landets socialpædagogiske tilbud i forvejen har store udfordringer med at rekruttere uddannet personale – og hvis færre søger ind på uddannelsen risikerer presset på rekrutteringen at blive endnu større.

– I dag er det under halvdelen af de ansatte på socialområdet, der er uddannede socialpædagoger. Det rækker altså ikke, hvis vi vil levere faglig kvalitet til landets udsatte borgere. Husk lige på, hvem der i sidste ende betaler prisen, når velfærdssamfundet er under pres. Det er for eksempel det anbragte barn, der ikke bliver mødt med den rette faglighed, når en svær barndom gør ekstra ondt. Det kan være den voksne med autisme, hvis behov ikke kan rummes fagligt på bostedet. Og det er de pårørende, som mangler uddannet personale at sparre med om deres familiemedlems udfordringer, siger Benny Andersen.

Fælles ansvar at få vendt tendensen

Socialpædagogernes formand understreger, at det er et fælles ansvar på tværs af bl.a. politikere, uddannelsessteder og fagforbund at knække kurven. Ifølge Benny Andersen er det blandt andet afgørende at skabe ambitiøse, målrettede og attraktive velfærdsuddannelser, som kan tænde gnisten hos de unge. Helt konkret peger han på, at pædagoguddannelsen har brug for en markant styrket socialpædagogisk specialisering.

Ifølge Benny Andersen undgår man heller ikke at tale om bedre arbejdsvilkår, herunder også en højere løn. Fagene skal give de unge tro på og mulighed for at skabe et godt og givende liv, hvor der også bliver sat pris på deres høje faglighed.

– Vi skal som samfund blive bedre til at anerkende og sætte pris på, at det at hjælpe andre mennesker gennem sin faglighed og skabe tryghed, værdighed og muligheder i livet er noget særligt. Vores velfærdssamfund er i høj grad afhængigt af professionerne i de såkaldte velfærdsfag. Allerede i folkeskolen, gymnasiet og på efterskolerne kan vi måske blive bedre til at værdsætte og fremhæve velfærdsprofessionerne, som for eksempel uddannelsen til socialpædagog – hvor der faktisk er stor efterspørgsel efter din faglighed, når du har færdiggjort din uddannelse, siger Benny Andersen.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Forbundsnyheder