icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Debat

Evidens – lad SL afprøve brugbarheden

Søren Magnussen, leder af Vilde Læreprocesser (www.vildelaereprocesser.dk) (Modtaget d. 17.11.2005)

Flere kollegaer har gjort mig opmærksom på, at mine debatindlæg her i Socialpædagogen, vedrørende evidenstankegangens brugbarhed på ungeområdet, kan forstås på en sådan måde, at jeg er imod forskning, teoridannelse, metodebeskrivelse og dokumentation.
Dette er ingenlunde tilfældet. Jeg tror naturligvis på, at et intelligent samarbejde mellem dygtige forskere og os pædagoger vil kunne give os brugbar viden til gavn for for eksempel stærkt marginaliserede børn og unge.

For at få afprøvet evidenstankegangens brugbarhed for os praktikere vil jeg hermed offentligt udfordre SL’s ledelse ved at foreslå, at SL finansierer og igangsætter et mindre, evidensbaseret og praksisnært forskningsprojekt, der tager udgangspunkt i Kirsten Nissens konkrete og meget fornuftige forslag (Socialpædagogen nr.20) om at iværksætte en sammenlignende undersøgelse, der udforsker effekten af alene at have anbragt piger på en behandlingsinstitution (i modsætning til behandlingstilbud beregnet for begge køn).

Konkret foreslår jeg, at SL’s Socialfaglige Afdeling bliver ansvarlig for denne evidensbaserede forskningsundersøgelse, under supervision af en erfaren og anerkendt forsker (for eksempel Tine Egelund) for at sikre kvaliteten.

Undersøgelsen skal selvfølgelig ske i et tæt samarbejde med pædagogerne på de „pigeinstitutioner“, som Kirsten Nissen har fremhævet som eksemplariske i evidensdebatten her i Socialpædagogen.

Det helt nye (og lidt vilde) skal være, at undersøgelsen bliver fulgt helt tæt fra start til slut i Socialpædagogen, i en række meget indgående og kritiske artikler produceret af bladets journalister.

Der kunne her blive tale om det måske mest åbne og spændende forskningsprojekt, der endnu er set i Danmark. Der kunne virkelig være tale om vidensdeling på et højt niveau og evidenstankegangen ville blive anskueliggjort i praksis „for øjnene af os“.
Vi kunne så alle se, hvordan man videnskabeligt frasorterer alle øvrige faktorer end selve metoden, så de ikke får indflydelse på målingsresultaterne.

Jeg håber meget, at SL’s ledelse vil tage min udfordring op. Om ikke andet så for at forhindre, at SL bliver anklaget for at repræsentere en omgang amatøragtig „Kejserens Nye Klæder“ i forbindelse med evidensbegrebet.

„Evidens skal komme nedefra. Men det kommer ikke af sig selv, og derfor er det naturligt, at vi går i spidsen – sammen med vores med- og modparter“, siger Vagn Michelsen i Ugebrevet Mandag Morgen nr. 2 2005 og fortsætter „...de styrende folk i de faglige organisationer må påtage sig en avantgarderolle (i forhold til evidenstænkningen)“.

Hvis jeg skal tage jer alvorligt Vagn og Kirsten Nissen, så overvej mit forslag!


Sådan bidrager SL til forskningen

SL er en faglig organisation, ikke en forskningsenhed, og vi går ikke direkte ind i at definere og finansiere forskningsprojekter.
Vi bidrager til konkrete projekter gennem vores Udviklings- og forskningsfond sammen med BUPL, hvor en selvstændig bestyrelse beslutter, hvilke projekter fonden støtter. Over for SFI og andre fremfører vi, hvad SL som organisation finder interessant at tage op, og vi deltager i følgegrupper til igangværende forskning, når vi bliver inviteret til det.

På denne facon påvirker vi metoder og emner inden for den socialpædagogiske forskning, og vi fremmer gerne en undersøgelse som den, Søren Magnussen foreslår.

Principperne for at søge penge fra SL og BUPL’s Udviklings- og forskningsfond kan læses på nettet:
www.sl.dk/Fag%20og%20uddannelse/Søg%20midler.aspx  

Vagn Michelsen,
leder af socialfaglig afdeling i SL