icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Debat

Vi har jo prøvet at afprøve - Igen og igen

Michael Edahl civiløkonom, stud. psych. & scient., Sølvagervej 4, Dianalund

Dette samfund har i sandhed en – tjah, nærmest evident – paradoksal måde at tackle forskelligt på. 

Hér går man, som højtuddannet akademiker med filosofikum i alle tilgængelige videnskabsgrene og er ledig, mens andre, der i fuld offentlighed fremstår med det rene forvrøvlede idealistiske sludder er ihændehavere af ansvarsfulde stillinger. Men hvad – paradokset er som bekendt verdens drivkraft. 

Nå, Jens Asger Hansen, så adfærdsmodifikation skal ud på den socialpædagogiske mødding? 
Javel! Så er der ikke noget at sige til, at samfundet oplever, at kriminelle unge drager vildmandshærgende rundt trods utallige ophold på forskellige socialpædagogiske institutioner. Man vil jo ikke modificere de unges adfærd, så samfundet kan være tryg ved at have dem rendende rundt på fri fod. 

Og det er ikke bare dig selv, du skyder i foden med en bazooka med denne, en af dine mere uigennemtænkte udtalelser. 
Nej, hele det arbejde, der pt. er i gang rundt omkring for at gøre pædagoguddannelsen til et rigtigt studium, er i fare for at kuldsejle, hvis de bevilgende myndigheder ved et uheld kommer til at tro, at din udlægning af sagen er , hvad pædagogik drejer sig om. 

Hele det arbejde, der ville betyde, at man eksempelvis kan undgå de af og til tragiske tvangsfjernelser, der sker på et dybt usagligt grundlag, fordi blandt andet pædagoger med manglende metodefag ikke er i stand til at dokumentere sagens aspekter i tilstrækkelig grad.

Den kognitivt-emotive terapi har nu engang fået sit videnskabelige gennembrud. Den er blevet til gennem teoridannelser, afprøvninger, nye afledte teoridannelser, nye afprøvninger osv. i én uendelighed, og har fået bevist sit værd. Og det er der egentligt ikke noget at sige til. 

Dens grundprincipper tager udgangspunkt i simpel uddannelse og bygger ovenpå århundreders undervisningspædagogers arbejde. 
Undervisning er sandelig også adfærdsmodifikation, Jens Asger! Men den vil du måske have afskaffet? Som jeg skrev i et tidligere nummer af SP, er evidens et krav inden for al videnskab. Såvel naturvidenskabeligt som samfundsvidenskabeligt som humanistisk. 

Og kære læsere: jeg ved godt , jeg gentog mig selv, men det så altså ikke ud til, at den gik ind hos Jens Asger første gang. Til gengæld er det yderst positivt, at du i det mindste vil afprøve, afprøve og atter afprøve. Blot bør du være klar over, at “trialand-error”-metoden først og fremmest er dyrenes metodik. Dernæst at det har været afprøvet, også af adfærdsterapien, og at du derfor render rundt og opfinder det dybe vand forfra, Jens Asger!

Jeg ved godt den er lidt spids, men, Jens Asger, jeg tror nok jeg begynder at forstå, hvorfor du ikke længere er forbundsformand. Og inden du skyder mig noget i skoene: Jeg har sat mig i dit sted. Adskillige gange. Men jeg holdt hurtigt op. Det er ikke sikkert, at det var derfor, men da jeg satte mig i dit sted, blev jeg altså en kende svimmel og utilpas. 

Bottomline: Uagtet det nærmest religiøst kommunistiske budskab i Hans Scherfigs “Idealister” som han skrev i 1938, ser det alligevel ud til, at han har ramt hovedet alvorligt på sømmet. Mange er stadig ikke blevet klogere. 
Men sådan er der jo så meget, og vi skal vel også til at have et stykke mad.