Generalforsamling Storkøbenhavn

Mere synlighed, tak

OK 08-resultatet, hvervekampagne, seniorvilkår og mediestorm var nogle af temaerne på debatten ved generalforsamlingen i Kreds Storkøbenhavn.

TV-Glads studie gav komplet dagligstuestemning med åben pejs, plyssofaer og krondyrsgevir på væggen og dannede rammen om generalforsamlingen i Kreds Storkøbenhavn, hvor knap100 deltagere havde fundet vej.

Kredsformand Lars Petersen koncentrerede sig i sin mundtlige beretning om forårets overenskomstfornyelse, som han betegnede som fin, men med skønhedspletter på blandt andet værkstedsområdet og for lærerne. Og skønhedspletterne  var da også noget af det, der fik deltagerne i gang i debatten.

-Vi kan ikke være tilfredse med det her overenskomstresultat når vi ser på værkstedsområdet. Værkstedsassistenterne burde have været ligestillet med den her overenskomst. Ikke mindst når det handler om pensionen. Og for dem gælder seniorordningen først, når de er 60 – og ikke når de er 58 som os andre.  Men der er altså ikke noget, der tyder på, at de er mindre slidte end os andre, og har mindre brug for at kunne trappe ned, sagde Anne Holten, tillidsmand fra Center for Døve, Aktivitetescenter.

Hold på seniorer
Bent Nildstad, Center for Døve, Unohuset, roste overenskomstresultatet og sagde, at især seniorordningen er fin, men påpegede at hvis man skal gøre noget for få ældre medarbejdere til at blive længere på arbejdsmarkedet, så skal man give  dem ekstra frihed, men gøre det allerede når de er 55.

Uffe Torup, som svarede på OK-spørgsmålene i debatten, sagde om værkstedsområdet, at man under forhandlingerne fik tilbudt en pose penge på døgnområdet, som man kunne have valgt at sige nej tak til, i solidaritet med værkstedsassistenterne. – Vi måtte vælge, om vi ville sige nej til de tilbudte godbidder til nogle af vores medlemmer, selvom der ikke var til alle. Og det sagde vi ja tak til. Og da værkstedsassistenterne er ansat på store arbejdspladser, tror jeg det er muligt at løse problemerne lokalt, sagde Uffe Torup.

Steen Englund gav en opfordring til at sparke liv i hvervekampagnen ude på arbejdspladserne: – Se jer omkring. Er der kolleger, som ikke er men burde være organiseret hos Socialpædagogerne. Vi er jo lige nu knaldheldige, at vi er i stand til at fastholde medlemmerne, men vi ved samtidig også, at der er et stort potentiale ude på arbejdspladserne. Og dem skal vi have fat i, sagde han.

Synlighed
Lars Petersen gav i sin mundtlige beretning desuden et bud på et andet centralt felt i perioden:

-Vi har for alvor været i mediernes søgelys i perioden. Og det giver udfordringer for os alle. Det giver et stigende pres på både medarbejdere og ledere, for hvornår er det lige, medierne kigger ind på min arbejdsplads. Jeg tror vi skal blive bedre til at fortælle de gode historier. Og derfor har vi her i kredsen lagt en hel del arbejde i at stampe gang i netværket RAV (Retssikkerhed, Anstændighed og Værdighed), som vi håber kan være med til at nuancere debatten. Det er så vigtigt at holde gryden i kog, og være med til at vise offentligheden, hvad det er, der presser os på arbejdspladserne, sagde Lars Petersen.

Pia Grouleff, tillidsrepræsentant fra Skovgården efterlyste en større synlighed om fagforbundets arbejde i almindelighed og Kirsten Nissen som formand i særdeleshed: – Jeg synes, vi skal blive meget mere skarpe i medierne og meget mere synlige, så ingen er i tvivl om hvem vi er og hvad vi står for, sagde Pia Grouleff.

Lars Petersen svarede, at netop synlighed og arbejdet med medierne allerede nu fylder en del i kredsens arbejde. Og at det fortsat er øverst på dagsordenen for perioden fremover.