Af Ane H. Kirk, Katrine Scott, Karoline Siemen og Anne Wind (red.)
2007 blev Foreningen køn i pædagogik stiftet af blandt andre pædagoger, pædagogstuderende, lærere, lærerstuderende og universitetsstuderende. De havde det til fælles, at de undrede og ærgrede sig over en mangel på faglig refleksion over køn i pædagogikken, og formålet med foreningen er at udvikle en faglig tilgang til køn i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.
Antalogien 'Åbne og lukkede døre’ er derfor også foreningens forsøg på at sætte fokus på køn i pædagiogikken.
Flere af bogens forfattere er aktive i foreningen, og der bliver stillet skarpt på det, forfatterne kalder for kønsblindhed i pædagogiske sammenhænge som for eksempel i relationer mellem voksne og børn, i lovgivningen på det pædagogiske område og i folkeskolens undervisningsmateriale. Der er forslag til, hvordan man som pædagog eller lærer kan arbejde med et kritisk kønsblik i sin praksis.
Udkommet på Frydenlund, 228 sider. 199 kr.