icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommentar

Vi skal opruste på vidensopsamling

Vi vil skabe en vidensbank, hvor vi samler den mængde viden og de resultater, som vores arbejdspladser producerer. Og hvor vi kobler dem med nye indsigter fra forskningsområdet

  • Af Marie Sonne, forbundsnæstformand
  • 25-2010 /

Socialpædagogerne er kendt for at have en stærk faglighed. Og for at vide, hvad der gælder og duer. Vi er en stærk faggruppe med en stærk fælles faglighed. Det skal vi holde fast i – og det kan vi roligt være stolte af!

Men sådan som det omkringliggende samfund udvikler sig, er der i stigende grad brug for, at vi kan dokumentere vores viden og faglighed. Det gælder for os – og det gælder for alle mulige andre faggrupper. Vores område er lige nu under beskydning. Socialområdet bliver beskyldt for, at det stjæler penge fra normalområdet – fra skoler, børnehaver og ældrepleje. Det er blevet acceptabelt at sige, at man kan spare på vores område ved for eksempel at tvangsmedicinere og spærre mennesker med problemskabende adfærd inde.

Derfor er det vigtigt, at vi opruster på vidensopsamlingen. For at kunne imødegå den retorik – og for at kunne dokumentere vores værd og faglighed. Det vil nemlig også stille os stærkere, når det handler om at kunne øge det almindelige samfunds forståelse af vores arbejdsområde.

Den første mursten i den mur blev lagt lige efter kongressen, hvor vi offentliggjorde den vidensopsamling, DPU har bidraget med at tilvejebringe. En opsamling af, hvad der ligger af viden om anbragte børn og unge på døgntilbud fra 1995 til 2010. Det har vi gjort, fordi vi synes, der mangler et godt samlet overblik over den viden, der findes på området. Og det er noget, vi vil videreføre til de andre af vores kerneområder. Vi vil skabe en vidensbank, hvor vi samler den mængde viden og de resultater, som vores arbejdspladser producerer. Og hvor vi kobler dem med nye indsigter fra forskningsområdet. Sådan en vidensbank vil ruste os med argumenter for, at socialpædagogikken nytter, at den virker – og at den betaler sig. Og den vil give os den nødvendige viden – og dermed argumenter i de retoriske udfordringer, udviklingen på vores område fører med sig.

På den måde vil sådan en vidensbank også kunne bruges som et aktivt redskab til at øge den anseelse, vores fag nyder. Vi vil med viden og data vise, hvad vi kan og hvad vi står for.

Det handler nemlig om øget faglighed og bedre vilkår for de borgere, vi arbejder med, og til det kommer også bedre løn, bedre job og bedre rammer for vores medlemmer. Og i det lys er hver en sten i den mur guld værd!

Vi har en del arbejde foran os med at indsamle viden. Ikke mindst på vores store områder – voksenhandicapområdet, misbrugsområdet, hjemløseområdet og psykiatriområdet. Men jeg er overbevist om, at hver mursten – hver vidensopsamling eller dataindsamling – vil styrke os som fag, som faggruppe og som fagforening!