icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Sikrede institutioner

Undervisningen skal være bedre

Danske Regioner vil forbedre undervisningen på de sikrede institutioner. Det sker på baggrund af DPU-rapport, der påpeger en række problemer på skolerne

  • Af Maria Rørbæk
  • 04-2011 /

Unge på sikrede institutioner modtager ikke undervisning i et omfang, der svarer til deres jævnaldrende. Sådan lyder en af konklusionerne i rapporten ‘Fra udsat til motiveret,’ som en række forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole udgav i 2010.

På baggrund af rapporten er en arbejdsgruppe under Danske Regioner nu ved at udarbejde et forslag til, hvordan undervisningen kan forbedres.

Som rapporten også konkluderer, skyldes den ringere undervisning dog også i meget høj grad, at de elever, der kommer på de sikrede institutioner, har langt ringere forudsætninger for at modtage undervisning end flertallet. For eksempel har op mod halvdelen psykiatriske diagnoser, der for eksempel medfører koncentrationsbesvær. Det er også et gennemgående træk, at elevernes skolekundskaber er meget ringe, og flere har for eksempel ikke gået i skole i flere år, selv om de er i den skolepligtige alder.

Forskerne bag rapporten anbefaler blandt andet:

  • At der udvikles standardiserede evalueringsredskaber i forhold til de unges faglige, sociale og personlige udvikling på institutionen.
  • At der udvikles en elektronisk platform for alle undervisere på sikrede institutioner, så de bedre kan udvikle og koordinere undervisningen på tværs af institutionerne. For eksempel ved at dele eksempler på succesfulde undervisningsforløb.
  • At der igangsættes et forsøg, der skal gøre det muligt at tage folkeskolens afgangsprøve på fleksible vilkår.
  • At personalet får mere efteruddannelse, og at der udvikles mere undervisningsmateriale målrettet de unge. 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Børn og unge