icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Prik

Er du online eller offline?

  • Af Lisbeth Zornig Andersen
  • 07-2012 /

Vi skrives lige ved! Om du er i Spjald, Glamsbjerg eller Rødovre, så er det en helt normal afskedshilsen mellem børn og unge. Når de skil les, fx efter at have været i skole, så kører kontakten videre på nettet. Selvom de sidder derhjemme hver for sig, har de nemlig fortrolige samtaler i cyberspace.

De fleste ved, at computere og mobiltelefoner spiller en meget stor rolle i børns sociale liv. MSN, Facebook, sms eller chatten i WoW er deres kontaktkanaler, når de ikke fysisk er samme sted. Digital kommunikation er blevet en helt naturlig del af den måde, nutidens børn og unge er sammen på.

Men hvis du er anbragt, er der en temmelig stor sandsynlighed for, at du er sat uden for fællesskabet. Institutionerne har nemlig sjældent økonomi til, at alle børn har deres egen computer og netadgang. Jeg har fx besøgt en institution, hvor 16 piger må deles om én halvsløj computer. Digitalt udstyr er som udgangspunkt en privat sag for barnet.

Det betyder med andre ord, at mange børn kun kan få en computer eller en mobiltelefon, hvis forældrene til det anbragte barn betaler for det. Det sker sjældent. Ikke underligt, når 43 pct. af alle anbringelser uden for hjemmet sker på grund af forældrenes vanrøgt.

Men ikke nok med det; uden computere er de anbragte børn og unge ikke bare sat bagud socialt. I skolen har de også et problem – og de er i forvejen bagud på point, når det handler om uddannelse. Computere bliver brugt mere og mere i undervisningen. Børnene finder informationer og skriver opgaver på computeren. Mange steder foregår al kommunikation mellem forældre, lærere og elever digitalt via skolens intranet. Digital kommunikation og digitale kompetencer bliver mere og mere afgørende for at klare sig i uddannelsessystemet og i vores samfund.

Adgangen til digital kommunikation er ikke bare sjov og ballade. Det handler om børnenes sociale liv, deres identitet og ikke mindst deres uddannelse. De unge i dag skelner ikke mellem ‘online og offline liv’, som vi gamle gør det. De lever og tænker i netværk. De har brug for konstant at blive bekræftet af og udvikle deres sociale relationer.

Og der er faktisk hjælp at hente på den front. Ved du fx, at man gennem Børnenes IT-Fond (www.bhd.dk/it-fonden) kan søge om computere til institutionsanbragte unge i alderen 13-23 år, der enten er i gang med eller er på vej ud i en ungdomsuddannelse? Den slags nyheder rammer desværre sjældent børnene selv, så måske det er på tide, at jeres institution tager et it-tjek, og at I hjælper jeres børn med at søge om at få en computer? 


Lisbeth Zornig Andersen er formand for Børnerådet.

Deltag i debatten


  • Hvad synes du: Er børns adgang til it og mobil bare et luksusgode?
  • Hvordan håndterer I på jeres institution det faktum, at børnene risikerer at blive holdt uden for fællesskabet, hvis de ikke kan komme på nettet efter skole?
  • Hvordan taler I i personalegruppen om, hvor lammende det fx kan være for børn og unge, hvis deres mobil inddrages som en straf?