icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Pædagogstuderende

Vi får for lidt vejledning

Praktikvejledningen er for dårlig. Det mener en fjerdedel af de pædagogstuderende, der er i praktik, viser en undersøgelse fra PLS

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 15-2013 /

Pædagogstuderende får for lidt vejledning og læring i praktikken, viser en undersøgelse, som Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS). Ud af 392 pædagogstuderende svarer en fjerdel, at de er utilfredse med den vejledning, som de får i praktikken.

Det går nemlig tit meget stærkt på institutionerne, og så ryger både vejledning og udvikling sig en tur, siger faglig sekretær i PLS, Kim Simonsen fra Aarhus, til P4.

– De studerende kommer ind et sted, hvor de ansatte er hårdt presset. De kommer hurtigt til at indgå i normeringen og skal arbejde på lige fod med deres kolleger, siger han.

Får man ikke får en god vejledning, bliver pædagoguddannelsen naturligvis ringere, fortæller faglig sekretær i PLS, Martin Alexandersen.

– Vejledningen er det refleksive rum, hvor man stopper op sammen med sin praktikvejleder og undrer sig over praksis, sætter den i relief og dermed skaber udvikling.

Billig arbejdskraft eller dygtig kollega

PLS foreslår, at det bliver fastslået i bekendtgørelsen, at praktikanterne har krav på to timers vejledning om ugen af en uddannet pædagog. I dag står der, at praktikstedet har ansvaret for at give den studerende vejledning i forhold til de godkendte læringsmål.

– Vores undersøgelse viser, at den formulering er alt for vag og ikke en sikkerhed for noget, siger Martin Alexandersen.

Desuden foreslår PLS, at praktiklønnen bliver afløst af SU. Det er et krav, som både PLS og Socialpædagogerne har stillet i årevis.

– Det er et spørgsmål, om du vil have en billig arbejdskraft nu, eller fremadrettet en dygtig kollega, siger han. 


Se undersøgelsen på www.pls.dk

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Socialpædagogisk praksis