icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Arbejdsmarked

Job til udfalds-truede

Over halvdelen af de socialpædagoger, der stod til at miste dagpengeretten før 1. juli 2013 var om efteråret i arbejde

  • Af Maria Rørbæk
  • 02-2014 /

Hvordan gik det de medlemmer af Socialpædagogerne, der stod til at miste dagpengeretten inden 1. juli 2013? Hvordan bedømmer de indsatsen fra a-kassen og jobcentret? Og hvad mener de, der skal til at for at minimere risikoen for, at man mister retten til dagpengene?

Disse spørgsmål har Socialpædagogerne søgt svar på gennem en spørgeskemaundersøgelse, der i efteråret 2013 er besvaret af 158 medlemmer.

På det tidspunkt var godt halvdelen af dem i arbejde. En fjerdedel var stadig fuldt ledige og arbejdssøgende og resten var enten under uddannelse, sygemeldt, på efterløn eller andet.

Af dem, der havde fået job, var det dog kun tre fjerdedele, som havde 30 timer eller mere.

Negative begrænsninger

De fleste af dem, der havde fået job, var kommet i ordinært arbejde inden for det socialpædagogiske område. Seks pct. havde fået et akutjob, fire pct. et rotationsvikariat og en pct. et arbejde med løntilskud.

Den relativt høje succesrate i jobsøgningen forklares bl.a. med, at de fleste medlemmer af Socialpædagogerne har en uddannelse, og at der er en højere grad af rotation og udskiftning på det socialpædagogiske område end på andre områder – samt en generelt lavere arbejdsløshed.

Flertallet af de adspurgte mener til gengæld ikke, at det er begrænsningen af dagpengeretten, der har ført til et job. 48 pct. mener, at det har haft en negativ indvirkning, fx på grund af oplevelsen af stress eller opgivenhed, mens kun fire pct. mener, at det har haft en positiv indvirkning, fx fordi de har søgt bredere.

Vurderingen er langt mere positiv, når det gælder betydningen af samtaler med jobkonsulenter i a-kassen. Således er 44 pct. helt eller overvejende enige i, at samtalen med jobkonsulenten gav ny inspiration til deres jobsøgning. 51 pct. enten tilfredse eller meget tilfredse med a-kassens samlede indsats, mens 14 pct. er utilfredse eller meget utilfredse.

A-kasse versus jobcenter

Dermed er der en noget højere tilfredshed med a-kassen end med jobcentret, som 35 pct. er utilfredse eller meget utilfredse med. Det er også kun 18 pct. af deltagerne i undersøgelsen, der mener, at en samtale med jobkonsulenten i jobcenteret gav fornyet inspiration til jobsøgningen. En af deltagerne i undersøgelsen forklarer forskellen sådan:

– Det er de samme slags møder, men på a-kassen kan de hjælpe en, da de ved mere om området, man er uddannet i, end de gør på jobcenteret.

Deltagerne er også blevet spurgt, hvad de mener, der kan hjælpe i forhold til at komme i job ved ledighed, og her er topscorerne flere relevante jobmuligheder og kompetencegivende uddannelse. Derudover er der især interesse for personlige tilbud som kurser, en personlig jobformidler og en mentor. 


Læs også forbundskassererens faglige kommentar.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbund og a-kasse