icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Ny pædagoguddannelse

Socialpædagogik virker som en større udfordring

Hvordan håndterer man konflikter uden at tage parti? Sådan lyder et eksempel på et dilemma, som 28-årige Line Andersen håber på at blive bedre til at tackle, når hun har specialiseret sig i social- og specialpædagogik

  • Af Maria Rørbæk
  • 17-2014 /

Okay, hvad gør jeg så nu? Sådan tænkte Line Andersen, da hun en aften var vikar på et botilbud for udviklingshæmmede, hvor to beboere kom op at skændes om nogle facts vedrørende kæledyr.

– Jeg tænkte, at den ene havde mere ret end den anden, men kunne jeg sige det? Ville det så ikke bare virke som om, jeg holdt med den ene beboer mod den anden?

28-årige Line Andersen fortæller historien som eksempel på noget af det, hun med en specialisering i social- og specialpædagogik håber at blive bedre til.

– Jeg klarede den konkrete situation ved at lukke diskussionen ned og sige, at nu skulle vi ikke tale mere om det. Nu skulle vi hygge os, men måske kunne jeg have gjort noget endnu bedre? På specialiseringen i social- og specialpædagogik håber jeg bl.a. at få nogle redskaber, der kan bruges til at tackle den slags dilemmaer, siger hun.

Line Andersen har på intet tidspunkt været i tvivl om, at hun går efter socialpædagogikken. Inden hun begyndte på pædagoguddannelsen, arbejdede hun med stor fornøjelse som ledsager for en hjerneskadet pige, og praktikken og vikartimerne på et botilbud for udviklingshæmmede har kun skærpet interessen.

– Jeg har aldrig været i praktik i hverken en børnehave eller SFO, så jeg kan jo ikke vide, hvordan det er – men jeg gætter på, at der er lidt større udfordringer i det socialpædagogiske arbejde. Fx synes jeg, at det er enormt spændende at arbejde med at give mennesker med udviklingshæmning så meget selvbestemmelse som overhovedet muligt. Jeg synes også, at det er interessant at være med til at skabe en hel hverdag med fx arbejde og fritid – fremfor i en børnehave, hvor børnene jo typisk kun er fra 8 til 16, siger hun.

Samtidig har Line Andersen fornemmelsen af, at specialiseringen i social- og specialpædagogik måske åbner op for lidt flere muligheder end specialiseringen i fx dagtilbudspædagogik.

– I kraft af, at børn med særlige behov i højere grad skal inkluderes i normaltilbuddene, tænker jeg, at man godt kan få arbejde i en daginstitution, selvom man har specialiseret sig i socialpædagogik. Men det bliver måske svært at få job i fx et botilbud for udviklingshæmmede, hvis man har specialiseret sig i dagtilbudspædagogik. 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Grunduddannelse, Studerende