icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Praktikvejledning

Kombineret efteruddannelse virker bedst

De pædagogstuderendes praktikvejledere føler sig generelt klædt godt på til opgaven, men kun 11 pct. har taget den mest virkningsfulde form for efteruddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut

  • Af Maria Rørbæk
  • 15-2014 /

Langt de fleste af de pædagogstuderendes praktikvejledere har taget en eller anden form for kompetenceudvikling, der ruster dem til opgaven. Således har 9 ud af 10 enten deltaget i kortere kurser, taget et vejledermodul på diplomniveau eller deltaget i introduktionsmøder for praktikvejledere på professionshøjskolerne. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.

40 pct. har taget et diplommodul, 61 pct. har deltaget i kurser af 2-3 dages varighed og 59 pct. har deltaget i møder på professionshøjskolerne. Godt halvdelen (58 pct.) har deltaget i flere ting, og dem, der føler sig klædt bedst på, har både taget et diplommodul og været til møde på professionshøjskolen. Det er dog kun 11 pct., der har den kombination.

Specialkonsulent Rikke Skovgaard Andersen fra EVA siger:

– Undersøgelsen tegner generelt et positivt billede af praktikvejledningen på pædagoguddannelsen, men samtidig peger den på, at flere praktikvejledere – ud over den praktikvejlederuddannelse, som 40 pct. af dem allerede har – kunne have gavn af at holde sig opdateret med viden om praktikvejledning – fx på professionshøjskolernes introduktionsmøder. 

En del af kerneopgaven

Undersøgelsen viser, at praktikvejledningen bliver taget alvorligt på praktikstederne. Således er 95 pct. af vejlederne enige eller overvejende enige i, at deres ledelse betragter praktikvejledningen som en vigtig opgave for institutionen, og samtlige praktikvejledere mener selv, at praktikvejledningen er en vigtig opgave.

65 pct. af vejlederne har fået afsat et fast timetal til praktikvejledningen, og 77 pct. mener, at de har tid nok til opgaven.

Som led i den nye pædagoguddannelse skal de studerende bestå praktikken med en eksamen, hvor vejlederne skal være med til bedømmelsen, og den opgave føler hver femte vejleder sig usikker på.

Når det gælder det generelle billede, erklærer 95 pct. til gengæld, at de enten i ‘høj grad’ eller i ‘nogen grad’ har de kompetencer, der er nødvendige.


Læs mere om undersøgelsen på www.kortlink.dk/ek9c

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse