icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Pædagoguddannelsen

Vi skal ikke bare gøre som vi plejer

Lise Christiansen er i gang med valgmodulet ‘Social entreprenørskab og innovation.’ Det handler blandt andet om at tænke ud af boksen

  • Af Maria Rørbæk
  • 15-2016 /

’Kort fortalt går det ud på at være kreativ og rykke lidt ved altid bare at gøre som man plejer, så man i stedet spørger: Hvad kan vi gøre anderledes?’ Sådan beskriver pædagogstuderende Lise Christiansen valgmodulet ‘Social entreprenørskab og innovation’, som hun er i gang med på pædagoguddannelsen i Holstebro.

Hun er vældig glad for undervisningen, og ser kun ét problem: Eksemplerne retter sig meget mod daginstitutioner og knap så meget mod det social- og specialpædagogiske område, som Lise Christiansen ellers er ved at specialisere sig i.

– Men jeg tror godt, at jeg kan overføre meget af det, vi lærer til min specialisering. Det gælder bare lige om at vende det om, siger hun. Lise Christiansen har især været glad for en opgave, der handlede om at finde på nye måder at anvende iPads i Holstebros daginstitutioner. Her lavede hun sammen med sin gruppe en form for skattejagt, hvor børnene skulle ud i skoven med deres iPads og lede efter skilte med QR-koder. Når man fandt en QR-kode, kunne man fx sætte gang i en film på iPad’en, hvor der blev stillet en opgave som: Skriv dit navn med naturens materialer og tag et billede af det. Eller en film med facts om fx myren.

– I princippet kunne man godt lave noget tilsvarende indenfor specialområdet, men det er ikke noget, jeg har gjort. Heller ikke da jeg var i praktik på en specialskole, for da endte tiden med at gå med alt muligt andet.



Prøv det af


Ud over de konkrete opgaver har Lise Christiansen også lært forskellige metoder til at tænke kreativt, og dem mener hun sagtens, hun kan overføre til social- og specialområdet.

– Jeg har især haft god gavn af det, der hedder ‘Innovations-diamanten.’ Det handler om, at man i en gruppe skal påtage sig forskellige roller for sammen at blive mest kreativ. Én er den uvidende, der hele tiden spørger ind. Én er den vidende, der har overblikket og får facts på plads. Én er gartneren, der sørger for gode relationer på holdet og fx har fokus på at huske pauser. Og én er konceptudvikleren, der fx sørger for at skrive ned. Man kan godt veksle mellem rollerne, men det er vigtigt, at de alle sammen er i spil, forklarer hun.

Lise Christiansen forestiller sig, at hun som færdiguddannet socialpædagog kan bruge Innovations-diamanten, hvis hun får job på et botilbud, hvor beboerne skal være med at beslutte, hvordan der skal være på botilbuddet.

– Så kunne man godt eksperimentere med at lære dem de forskellige roller og se, hvordan det gik. Det er ikke sikkert, at det vil gå perfekt, men man kunne prøve. For netop det med at man skal afprøve nye ting, er nok noget af det vigtigste, jeg har lært: Gå ud og prøv ideerne af!

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Grunduddannelse, Studerende