icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
24_hospitalsB.jpg
Hospitalspædagoger

Plads til gode oplevelser

H.C. Andersen Børnehospital er indrettet med et tydeligt pædagogisk fingeraftryk – ud fra tanken om, at syge børn bliver hurtigere raske i omgivelser, hvor der også er plads til gode oplevelser

Der står en kæmpestor trampolin lige inden før døren. For når man er indlagt eller skal undersøges på H.C. Andersen Børnehospital i Odense, kan det været rart med lidt fysisk adspredelse.

Bevæger man sig videre ind på de labyrintiske hospitalsgange, møder øjet overalt masser af farvestrålende dekorationer på væggene, kreative rum og oaser, cafemiljøer for alle aldre – og legetøj og aktiviteter fordelt med rund hånd i hospitalets mange lege- og opholdsrum.

I det hele taget oser børnehospitalet af, at det ikke kun skal handle om sygdom – her skal også skal være plads til leg, sjov og livsglæde.

– Det må godt være en god oplevelse at være på hospitalet både for barnet og familien, og derfor gør vi rigtig meget ud af at skabe de bedst mulige omgivelser for alle syge børn og unge og deres familier – både de kronisk syge og de ambulante, fortæller Mette Sorang Kjær.

Hun er socialpædagog – men ansat på H.C. Andersen Børnehospital som børne- og unge-velfærdskoordinator.

– Vi er jo et samlet børnehospital, hvor børn cirkulerer mellem afdelingerne – så min opgave er sammen med afdelingslederne at sikre de bedste rammer og de bedste løsninger hele vejen rundt.

Fakta om Tryllebjerget

Tryllebjerget er både en fysisk sparebøsse og en internet-sparebøsse for indsamling af penge til gode oplevelser for børn og unge på H.C. Andersen Børnehospital. Tryllebjerget giver gode oplevelser som fx:

  • Sanseudstillinger
  • Lego workshop
  • Koncerter og korsang
  • Historiefortællinger
  • Tryllekunst
  • Børne- og ungecafé
  • Bamsestuegang

Læs mere om Tryllebjerget via www.kortlink.dk/q9fh

Muskelmåler taler til børn

I sit arbejde som velfærdskoordinator har Mette Sorang Kjær altid de pædagogiske overvejelser med sig, hvad enten det drejer sig om at indrette sanserummet, finde på nye gode oplevelser for børnene – eller inddrage hospitalets forskellige faggrupper i, hvordan man finder de bedste ord til at kommunikere med de unge patienter.

– Tag et ord som en staseslange, som er den gummielastik, man sætter om armen, når der fx skal tages en blodprøve. For at finde et bedre ord, som ikke skræmmer børn, fik jeg fat i både narkosesygeplejersker, sygeplejersker, læger og bioanalytikere – og vi fandt i fællesskab frem til, at vi i stedet skulle bruge ordet muskelmåler. Så det hedder det bare i dag, fortæller Mette Sorang Kjær, som også har været med til at opfinde og udvikle det interaktive tegneserieunivers ‘HC And’, der på pædagogisk vis fortæller syge børn i alderen 3-7 år, hvordan kroppen fungerer, og hvad det er, der skal ske, mens de er indlagt.

– HC And er med til at gøre svære komplicerede ting mere naturlige for børnene, for når de ser en tegnefilm med en lille and, der skal undersøges eller opereres, så er det hele ikke så farligt. Og som fagpersoner prøver vi at gøre det samme. Så når vi fx bruger ordet muskelmåler i stedet for stase, eller når vi siger prik i stedet for stik, er det med til at gøre barnet mere trygt.

Interaktive gulve giver energi

Listen er imponerende lang, når man ser på alle de faciliteter og aktiviteter, der tilbydes børn og unge på H.C. Andersen Børnehospital. Udendørs er der legepladser, sansehaver, en overdækket multibane og grillområder, der indbyder til familiehygge – præcis som hjemme i haven. Flere af patientstuerne er indrettet med tv, PlayStation og Wii, og der er mulighed for at spille bordfodbold Og både på kræftafdelingen og på det centrale fællesområde Eventyrgangen er der installeret interaktive gulve, de såkaldte vidensbrønde.

Ved at bruge hænder og fødder kan børnene her klikke sig rundt på den store gulvskærm og spille forskellige spil, hvor de enten hjælpes ad eller dyster mod hinanden. Bevægelserne registreres så af et specielt kamera monteret i loftet.

– De interaktive gulve betyder, at børnene har mulighed for aktivt at bruge tiden i stedet for bare at ligge på deres stue og vente på at blive raske. Det er med til at adsprede børnene, at de laver noget, der er sjovt sammen med andre – og så er bevægelse jo en af de mest effektive veje til at blive rask, siger Mette Sorang Kjær.

Også når hun inviterer musikere, tryllekunstnere, legehelte eller dansere indenfor på hospitalet, er der meget andet end blot musik og skæg på programmet.

– Jeg har jo min pædagogiske faglighed med hele tiden, så alle aktiviteter handler også om at aktivere børnene, motivere dem til at bruge kroppen og få gang i muskler og lunger – og ikke mindst stimulere dem og give dem lidt livsglæde, som jo også hjælper dem til at få det bedre og blive raske.

Samarbejde med sponsorer og frivillige

H.C. Andersen Børnehospital samarbejder på forskellig vis med sponsorer og frivillige. Eksempelvis driver Ungdommens Røde Kors både ungecafeen Svanen og børnecafeen Ællingen, der har til huse på hospitalet og fungerer som et fristed med afslappende samvær og sjove aktiviteter. Ligeledes har H.C. Andersen Børnehospital i 12 år samarbejdet med Danske Hospitalsklovne, og for øjeblikket er der tilknyttet fire professionelle hospitalsklovne.

Fri fantasi sætter tankerne i sving

I det hele taget er den gode oplevelse overskriften for mange af de aktiviteter og tiltag, Mette Sorang Kjær er involveret i – og det er grundtanken bag Tryllebjerget, som er børnehospitalets store sparebøsse til indsamling af penge til gode oplevelser for alle børn og unge på H.C. Andersen Børnehospital. Det er Tryllebjerget, der formidler fortællinger, musik, teater, trylleri, sæbebobler – og meget andet.

– Lige nu er projekt ‘Skrot er godt’ sat på hold, indtil vi igen har skaffet økonomisk grundlag for at holde åbent, men tidligere har vi i samarbejde med Center for kreativ genbrug, REMIDA, brugt alt fra stofrester til flamingo, tapetprøver, låg og alt muligt andet til at sætte gang i børnenes fantasi. De byggede fx robotter, huse og landskaber, fortæller Mette Sorang Kjær, der understreger, at der på grund af hygiejnehensyn ikke var tale om genbrug, men om overskudsmaterialer fra virksomheder.

– Det var en skøn måde at give børnene mulighed for at udfolde sig på og måske for en stund glemme, at de var syge, siger hun.

Det samme gør sig gældende med det samarbejde, Mette Sorang Kjær har etableret med en lang række lokale virksomheder, organisationer og museer.

– Det handler om gode relationer – og dem har vi efterhånden opbygget rigtig mange af. Så når indlagte børn og unge og deres familier har brug for og mulighed for at komme lidt væk fra hospitalsmiljøet, så kan de gratis besøge fx Odense Zoo, de mange forskellige museer i Odense eller måske tage på væddeløbsbanen eller ud at bowle.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis