icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
CB_jobsoegningB.jpg
Ny guide

Få gode råd til din jobsøgning

I denne tid leder mange nyuddannede efter det første job. Vi har samlet nogle gode råd til jobsøgningen – og har bedt en jobsøgende socialpædagog afprøve et af dem

Lige blevet færdig med socialpædagoguddannelsen og på jobjagt? Eller på jobjagt, fordi du er ledig eller bare gerne vil skifte arbejde? Så er der en række gode råd at hente i den ‘Guide til din jobsøgning’, som Socialpædagogerne har udgivet. Den 20 sider lange guide, som du læse og downloade fra forbundets hjemmeside, er fuld af konkrete råd om og eksempler på, hvordan du kan gribe det an.

Det handler bl.a. om også at indlevere uopfordrede ansøgninger, for det kan tit være vejen til et vikarjob, der så igen kan være en indgang til en fastansættelse. Og det handler fx også om at øve sig i at præsentere sig selv og om ikke kun at forberede sig på det, man selv vil sige, men også på det ansættelsesudvalget vil spørge dig om.

Men først skal jobansøgningen skrives, og der findes – som det konstateres indledningsvist i guiden – ikke én rigtig måde at skrive sådan en på, for det skal jo netop være en personlig ansøgning. Men der er selvfølgelig nogle solide tommelfingerregler, når det fx handler om, hvordan en ansøgning og et CV skal se ud, og om hvordan man forbereder sig til en jobsamtale. Det er dem, guiden fokuserer på. 

Læg en strategi

Det er på mange måder et fuldtidsjob at være jobsøgende. Derfor anbefaler Socialpædagogernes a-kasse, at du lægger en strategi for jobsøgningen og strukturerer din dag: 

  • Planlæg faste ‘arbejdstider’ for din jobsøgning. Beslut hvornår du leder efter relevante stillinger, hvornår du kontakter arbejdsgiverne, og hvornår du skriver ansøgninger. 
  • Indlæg pauser i dagen, hvor du laver noget andet – og hold fri med god samvittighed, når din arbejdsdag er forbi
  • Hold et ugemøde med dig selv, hvor du planlægger konkrete mål for den næste uge: Hvem vil du kontakte? Hvilke ansøgninger vil du sende? Gør status over sidste uges mål.

Afklar dine kompetencer

Det kan være vanskeligt at beskrive sine kompetencer – for i hverdagen er de færreste bevidste om dem. Et godt redskab kan være at bruge den såkaldte STARK-metode, der hjælper dig med at formulere små fortællinger om, hvordan du arbejder som socialpædagog. 

STARK er en forkortelse for de engelske ord for situation, opgave, handling, resultat og viden, og tilsammen danner svarene på de fem spørgsmål om en bestemt situation en fortælling, som du kan anvende i både ansøgninger og til jobsamtalen. 

Vi har bedt Marianne Schmidt, der er jobsøgende socialpædagog, om at teste STARK-metoden, og her kan du se, hvordan hun har brugt modellen:

Tænk på og beskriv kort en arbejdssituation som gik godt

Situation

Beskriv kort situationen og målgruppen.

– I min praktik lavede jeg et bageprojekt med en senhjerneskadet borger. 

Task

Hvad var formålet med det, du gjorde? 

– Borgeren skulle inddrages i bageprojektet, så han kunne få en god oplevelse. Formålet var at give ham livskvalitet. 

Action

Hvad gjorde du konkret i situationen? Hvordan løste du opgaven?

– Først tænkte jeg, at borgeren skulle inddrages i hele bageprojektet fra A til Å. Men ved at læse om senhjerneskade fandt jeg ud af, at det tit kan være svært at overskue en lang proces, så det nogle gange er bedre at nøjes med enkelte dele. Jeg fandt ud af, at det gik bedre, hvis jeg lavede dejen, og borgeren formede bollerne og puttede dem i ovnen. 

Result

Hvad var resultatet af det, du gjorde?

– Borgeren var rigtig glad for at være med til at bage. Og jeg lærte selv meget af det. Bl.a. optog jeg processen på video, og jeg kunne se, at jeg skulle overlade mere til borgeren og sidde på de pædagogiske hænder. Jeg skulle give ham tid til fx selv at forme bollerne i stedet for at gøre det for ham. 

Knowledge

Hvilke pædagogiske kompetencer brugte du? Og evt. hvilke personlige kompetencer?

– Jeg brugte min viden om senhjerneskade, og jeg brugte metoden med at bruge video som et tredje øje, så jeg både kunne se mine egne og borgerens reaktioner. Videoen var også en fordel i det tværfaglige samarbejde, fordi jeg viste den på et personalemøde og fik sparring fra kollegaer fra andre faggrupper. Og så brugte jeg min personlige kompetence, idet jeg er tålmodig og god til at tage tingene en ting ad gangen, så borgeren fik ro til selv at være med.


Få flere gode råd: Rådene her på siden er kun et lille udpluk fra ‘Guide til din jobsøgning’. Download hele guiden her

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Ledighed, Forbund og a-kasse