icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Uddannelse

Kære pædagogstuderende

  • Af Ditte Gammeltoft

Velkommen til pædagoguddannelsen og velkommen i PLS. Du er startet på en vigtig uddannelse, og jeg er sikker på, at du har glædet dig lige så meget, som jeg gjorde. Da jeg blev optaget på pædagoguddannelsen i 2016, var det en glædens dag. Jeg har gennem de sidste mange år drømt om præcis dét. Det tog mig dog lidt længere tid end beregnet. Jeg var nemlig på barsel to gange, og jeg skulle endeligt tage en beslutning om at vende ryggen til den branche, jeg har brugt 10 år af mit arbejdsliv i. Jeg skulle tilbage til et studie.

Jeg startede på det helt nye Campus Carlsberg i september 2016 med sommerfugle i maven og en forventning om at blive mødt med ambitioner, faglighed og struktur. Tingenes tilstand levede dog ikke helt op til mine forventninger. For mig og mine medstuderende blev begyndelsen en lidt flad fornemmelse. Derfor blev vi nødt til sammen at finde ud af, hvad der gav studielivet værdi, og hvordan pædagoguddannelsen kunne komme tættere på det, vi forventede.

Da jeg var i min første praktik, ønskede jeg at gøre det så godt som overhovedet muligt. Det ville de andre studerende på mit hold også. Vi havde bare det problem, at det ikke var til at opstøve en konkret opgaveformulering. Derfor kontaktede jeg sammen med de andre nystartede pædagogstuderende PLS. Herfra blev min start på uddannelsen mere struktureret, og vi blev mødt af et fællesskab, der forbedrede vores studieliv.

Her var andre studerende, der ligesom jeg brændte for at forbedre vilkårene på uddannelsen, ikke kun for os selv, men for alle – både daværende, nuværende og fremtidige studerende. Vores studiestart var lidt speciel, fordi de pædagogstuderende på mit uddannelsessted var i gang med et mindre oprør. Vi blev en del af en blokade, som varede i 19 dage og endte med, at bestyrelsen på uddannelsesstedet nedsatte en følgegruppe, der skulle sikre, at de studerendes krav rent faktisk blev mødt af ledelsen.

I PLS arbejder vi konstant, både politisk og på uddannelsesstederne, med at gøre Danmarks største uddannelse til Danmarks bedste uddannelse! Det skal være en uddannelse, der afspejler vigtigheden i vores fag. Pædagoger er nemlig vigtige. Vi varetager en af de fundamentale samfundsopgaver, og vi skal påtage os en enorm mængde ansvar. Det skal vores uddannelse selvfølgelig matche.

For mig blev det faglige fællesskab, som PLS er for alle pædagogstuderende, tydeligt med det samme. Det gjorde det fællesskab, jeg har med mine medstuderende også.

Når nu du skal til at starte på uddannelsen, så husk på hvor meget vi kan, når vi står sammen – og hvor lidt vi opnår, når vi er splittede. 

Når du om lidt skal igennem din første gruppedannelse, så lad være med at vælge nogen fra på forhånd. Et bærende element i det at være pædagogstuderende er nemlig refleksionen. Tal med dem, der ikke ligner dig selv – det vil både gøre dig til en bedre studerende og give dig et langt mere interessant studieliv de næste tre et halvt år. Det er ved at gøre brug af hinandens ressourcer og kompetencer, at man opnår styrken i fællesskabet.

Du har også muligheden for at møde andre pædagogstuderende fra andre steder i landet, som er nået forskellige steder i studiet på PLS’ årlige kursusweekend den 28.-29. oktober. Det er gratis for alle medlemmer af PLS. Og jeg ved i hvert fald, at jeg kommer. Endnu en gang velkommen på Danmarks vigtigste uddannelse og velkommen i PLS! Vi ses i oktober og på dit uddannelsessted.


Ditte Gammeltoft er faglig sekretær i Pædagogstuderendes Landssammenslutning, PLS. Læs mere om PLS og meld dig ind på www.pls.dk

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Grunduddannelse, Studerende