icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Benny-på-JAC.jpg
Debatindlæg

Offentlige ledere - lyt og giv plads

Medarbejderne skal inviteres ind i cockpittet. Sådan lyder det i et fælles debatindlæg fra Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, og lederen af Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret i Gentofte Kommune, Ann-Christina Matzen

Af Benny Andersen, formand for Socialpædagogerne og Ann-Christina Matzen, leder af Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret i Gentofte Kommune

’Lyt, lyt, lyt’. Sådan lød opfordringen i november i Berlingske fra afgående regionsdirektør i Region H, Hjalte Åberg. Han gav et meget åbenhjertigt interview om offentlig ledelse, herunder opfordringen til at ledere skal lytte til medarbejderne.

Det er vi helt enige i. Men offentlige ledere kan med fordel gå skridtet videre og invitere medarbejderne ind i cockpittet – der hvor strategierne bliver lagt og beslutningerne truffet. Det forudsætter en vedvarende vilje til at arbejde tillidsbaseret. Til gengæld er afkastet også stort.

Det ved vi fra virkelighedens verden på Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC) i Gentofte kommune. JAC er et kompetencecenter for borgere med særlige behov og blev for nylig kåret som Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads, blandt andet fordi arbejdspladsen her kan dokumentere resultaterne af en tillidsbaseret tilgang til ledelse og samarbejde. Trivslen blandt medarbejderne er i top, sygefraværet er faldet markant, ydelserne er af høj kvalitet og uden bemærkninger fra tilsynet, borgerne er glade og økonomien er bundsolid.

Så hvad er succesformlen for Danmarks bedste offentlige arbejdsplads?

Først og fremmest handler det om, som leder, at tro på medarbejdernes faglighed og ønske om at gøre en forskel for borgerne. For ingen ved bedre end socialpædagogen Lone, hvordan Bjarne bedst lærer noget nyt, når han møder ind en helt almindelig mandag morgen.

Men tro er jo en gratis omgang, indtil der kommer handling bag ordene. Derfor valgte ledelsen på JAC for et par år siden at vende hele strategiudviklingen på hovedet. Pludselig var det medarbejderne, der skulle formulere strategien, fordi de jo netop vidste, hvad der virkede for borgerne. Det gav en fantastisk strategi, men også en motivation, som gik gennem loftet. Som en socialpædagog sagde: 'Jeg var med til at lægge en ny strategi for JAC’s dagtilbud allerede tre måneder efter, at jeg var blevet ansat. Den tro på, at man sagtens kan, giver vildt meget arbejdsglæde'.

Benny Andersen på arbejdspladsbesøg

1. februar gæstede Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret i Gentofte Kommune.

Han spurgte bl.a., hvad der skal til for at blive kåret som Danmarks bedste offentlige arbejdsplads.

– Det bliver man, når man satser på det allervigtigste vi har: Medarbejderne, lød det fra leder Ann-Christina Matzen.

Og når først medarbejderne har lagt strategien, så følger det jo næsten logisk, at de også skulle have ansvaret for pengene. Så økonomien blev også lagt ud til medarbejderne. For ingen ved bedre end snedkerne på træværkstedet, hvilke maskiner, der bedst passer til borgernes forudsætninger. Gav det så et galoperende offentligt forbrug? Nej, for medarbejderne tager ansvar for deres arbejde, hvis bare de får lov.

Så herfra en opfordring til alle, der arbejder med offentlig ledelse, ikke mindst også innovationsminister Sophie Løhde, der har ansvaret for regeringens ledelsesreform: Lyt og giv plads til dem, der er tættest på borgerne. Så skal resultaterne nok følge efter.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbund og a-kasse, Ledere og mellemledere