icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
saveitelt1128x600.jpg
ungdomsuddannelse

En smagsprøve på drømmejobbet

Unge mennesker med særlige behov har også brug for at blive klogere på, hvad de skal efter skolen. Til arrangementet Special Skills kunne 300 specialskoleelver fra Vestegnen se og mærke på egen krop, hvad deres fremtid kan byde på

Teltet summer af energi. Fordelt ved 12 borde står ca. 100 unge mennesker fra hver sin specialklasse klar til at trykke den af i Special Skills-stafetten. Når startskuddet går, skal de i fællesskab hurtigst muligt løse den opgave, der står foran dem.

I højttaleren lyder nedtællingen: ’Ti, ni, otte, syv…’ på nul går det løs, og ivrige hænder kaster sig over værktøj og opgaver.

Eleverne konkurrerer i praktiske færdigheder som at save brædder, piske æg, sortere bestik i kasser, lægge parketgulv og samle en vandlås. Koncentrationen er intens og stemningen høj. Teltet genlyder af hamren og heppen, klappen, tilråb - og jubel, når sidste hånd er lagt på værket.
Eleverne konkurrerer i praktiske færdigheder som at save brædder, piske æg, sortere bestik i kasser, lægge parketgulv og samle en vandlås. Koncentrationen er intens og stemningen høj. Teltet genlyder af hamren og heppen, klappen, tilråb - og jubel, når sidste hånd er lagt på værket.

Et vigtigt supplement
Vi er på Thorshøjgård i Ishøj, et botilbud og uddannelses- og beskæftigelsestilbud for unge, som for 3. år i træk lægger plæne til arrangementet målrettet udskolingselever i specialklasser. Special Skills er et supplement til den eksisterende uddannelsesvejledning for unge mennesker med særlige behov, forklarer afdelingsleder Kristina Andersen, som står bag arrangementet. En pendant til den landsdækkende ’Skills Stafet’ for 8. klasser, der hvert år dyster i konkurrencer indenfor de erhvervsrettede uddannelser.

– Der findes intet tilsvarende tilbud for unge med særlige behov. Derfor måtte vi jo skabe det selv, så de også har muligheden for at snuse til forskellige uddannelser og prøve kræfter med deres egne evner, siger Kristina Andersen.

Konkurrencen er inddelt i tre sværhedsgrader; grøn, rød og sort løjpe, så alle uanset funktionsniveau har mulighed for at være med - og alle bliver udfordret.

Boder med uddannelser
Udover konkurrencen byder arrangementet også på mødet med en række uddannelsesudbydere, som i hver deres bod præsenterer en smagsprøve på, hvad man møde hos dem.

I boderne kan man bl.a. prøve at lappe en cykelslange, lave mad over bål, binde blomster, klappe æsler og prøve kræfter med at flyve med en drone. Det er hands on, og det er helt bevidst, forklarer en af udbyderne Ann Gjetrang, afdelingsleder for STU hos Center for Autisme, som deltager med en bod.

– Vi er her for at give de unge skoleelever et indblik i, hvad der venter. Vi er ikke ude på at kapre kunder. Vi kommer med ting, man kan sanse - et band, der spiller og et bål, hvor man kan stege pandekager - og giver på den måde en forsmag på musiklinjen og udendørslinjen.

– Vi vil gerne skabe en mulighed for de unge med særlige behov for at opleve uddannelsesvejledning i nogle rammer, hvor de kan være med. Mange med fx kognitive udfordringer har svært ved at forholde sig til mulighederne, når de blot får dem fortalt. De har brug for at prøve, hvad det vil sige på egen krop, siger Kristina Andersen.
– Vi vil gerne skabe en mulighed for de unge med særlige behov for at opleve uddannelsesvejledning i nogle rammer, hvor de kan være med. Mange med fx kognitive udfordringer har svært ved at forholde sig til mulighederne, når de blot får dem fortalt. De har brug for at prøve, hvad det vil sige på egen krop, siger Kristina Andersen.
Lina og Simon er klassekammerater fra Skovmoseskolen og har kæmpet på samme hold i stafetten. – Det sjoveste var at folde strømper sammen, siger Lina. Hun er med for 3 gang i år og drømmer om at komme på TV Glad, når hun er færdig med skolen. – Det sjoveste var da mig og Lina vandt, siger Simon.
Lina og Simon er klassekammerater fra Skovmoseskolen og har kæmpet på samme hold i stafetten. – Det sjoveste var at folde strømper sammen, siger Lina. Hun er med for 3 gang i år og drømmer om at komme på TV Glad, når hun er færdig med skolen. – Det sjoveste var da mig og Lina vandt, siger Simon.
Maria Little, socialpædagog i Frydenlundskolens K-klasse (tv): Det er pissefedt. Man skal tage herud selvom man er sur. Thomas Wex, socialpædagog og Marias kollega (th): Det åbner de unges øjne og giver noget perspektiv. De kan se, at der er andre muligheder end gymnasiet. Det er meget i øjenhøjde med vores elever. Og så giver det en god berøringsflade for at lære folk at kende. Godt arrangement!
Maria Little, socialpædagog i Frydenlundskolens K-klasse (tv): Det er pissefedt. Man skal tage herud selvom man er sur. Thomas Wex, socialpædagog og Marias kollega (th): Det åbner de unges øjne og giver noget perspektiv. De kan se, at der er andre muligheder end gymnasiet. Det er meget i øjenhøjde med vores elever. Og så giver det en god berøringsflade for at lære folk at kende. Godt arrangement!

Bruger hænder og sanser
I en af boderne kan man prøve kræfter med brolæggerfaget. 80 brosten skal lægges jævnt på en bund af sand i en kasse, så alle linjer flugter. En opgave, som udfordrer både de kognitive, matematiske og praktiske evner, forklarer socialpædagog Christian Breunig fra Thorshøjgård:

– Opgaven inviterer til, at de unge bruger deres hænder og deres sanser. De bliver udfordret visuelt og også på deres tålmodighed. De skal kunne rumme, hvis stenene ikke passer – så skal der måske ledes efter nye løsningskompetencer.

Sammen med sin kollega Chrstian Echardt står han for brostenschallenge og guider de nysgerrige unge, der lægger vejen forbi og får en brosten og en hammer i hånden.

– Niveauet er tilpasset de unge med særlige behov. Det er ikke håndværksfag som sådan, men det giver dem muligheden for at se, mærke og prøve ting af. Hvis det her er noget for dem, skal de måske finde noget, der minder om brolægning., siger Christian Echardt.

Ligesom en festival
Caroline fra Gentofte og Esther fra Vallensbæk er begge 19 og på Special Skills for første gang. De går på TV Glads teaterhold og er med som repræsentanter herfra. Men Special Skills er samtidig en mulighed for at få en festlig dag sammen med andre unge i en ramme, der minder om en festival med musik, mad og sjov og ballade.

– Det er hyggeligt og mærkeligt at være her. Det er sjovt, vi har prøvet at lave mad, siger Esther, og veninden Caroline supplerer:

– Man møder nye mennesker. Vi fortæller andre om, hvordan det er at gå på Teater Glad.

Caroline (tv) og Esther (th) er blevet veninder på Teater Glad. Caroline vil gerne være skuespiller, når hun bliver voksen eller arbejde som model. Esther: 'Jeg har ikke de store drømme, der er så meget at vælge imellem'.
Caroline (tv) og Esther (th) er blevet veninder på Teater Glad. Caroline vil gerne være skuespiller, når hun bliver voksen eller arbejde som model. Esther: 'Jeg har ikke de store drømme, der er så meget at vælge imellem'.
- Vores unge her på Thorshøjgård bidrager til at få hele arrangementet op at stå. De sætter telte op og står ved boder osv. På sådan en dag får de lov til at præsentere Thorshøjgård for omverden og møder andre jævnaldrende på kryds og tværs, siger Chrstian Echardt.
- Vores unge her på Thorshøjgård bidrager til at få hele arrangementet op at stå. De sætter telte op og står ved boder osv. På sådan en dag får de lov til at præsentere Thorshøjgård for omverden og møder andre jævnaldrende på kryds og tværs, siger Chrstian Echardt.

Special Skills bliver landsdækkende

Special Skills er udviklet i samarbejde mellem landsforeningen Livsværk og bo- og uddannelsestilbuddet Thorshøjgård i Ishøj og 11 andre uddannelsestilbud.

Special Skills løb af stablen den d. 4. september 2019 på Thorshøjgård i Ishøj med ca 300 deltagere.

Interessen for arrangementet har været så stor at Special Skills nu bliver omdannet til et landsdækkende projekt. Der er stiftet en nonprofit forening som i samarbejde med uddannelsesvejledere, uddannelsestibud, kommuner og skoler i hele landet skal styrke uddannelsesvejledningen og sætte fokus på lige muligheder for unge med særlige behov.

Læs mere om Special Skills

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbundsnyheder, Voksenhandicap­området, Børn og unge