icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Benny_3_HIGH.jpg
Uddannelse

Socialpædagogerne: Ønsker selvstændig uddannelse

En selvstændig socialpædagoguddannelse er vejen til fremadrettet at sikre kompetente og højt kvalificerede socialpædagoger, lyder det fra forbundsformand Benny Andersen,

Hvad står øverst på din ønskeliste i forhold til uddannelsen?
Mit helt store ønske er at få en selvstændig socialpædagoguddannelse. Det er ikke de samme kompetencer og den samme faglighed, man skal bruge, når man arbejder med børnehavebørn – som hvis man arbejder med fx domfældte udviklingshæmmede. Derfor bør vi bruge alle tre og et halvt år på at uddanne kompetente og højt kvalificerede socialpædagoger, der både kan deres socialpædagogiske teori og kender de mest gængse metoder – og som rustes fagligt til at møde den virkelighed, de skal arbejde i. Når politikerne siger, at vi skal have verdens bedste it-uddannelse og verdens bedste uddannelse, når det handler om skole, sundhed og dagtilbudsområdet – ja, så undrer det mig da, at de ikke råber tilsvarende højt om, at vi skal have verdens bedste uddannelse, når det gælder de medarbejdere, som skal tage hånd om de allermest udsatte i vores samfund.

Hvad mangler uddannelsen?
Vi har for nylig spurgt vores ledere – og her svarer mere end to ud af tre, at fagligheden bør få et løft hos fremtidens nyuddannede socialpædagoger. Helt konkret peger de på, at nyuddannede socialpædagoger savner viden om bl.a. konflikthåndtering, magtanvendelse, medicinhåndtering, pårørendesamarbejde og dokumentation – og mangler kompetencer inden for vigtige områder som fx autismespektrumforstyrrelser, ADHD eller psykiatriske diagnoser. Det specialiserede socialområde er blevet langt mere komplekst de senere år, men desværre bliver de studerende ikke uddannet til fagligt at matche den udvikling.

Hvad nu hvis ikke der etableres en særskilt socialpædagoguddannelse?
At uddannelsen tilføres flere penge, vil forhåbentlig betyde flere timer og bedre undervisning. Men hvis ikke man politisk prioriterer, at også den specialiserede uddannelse skal have tre og et halvt år, så kunne man som minimum ændre basisdelen, så de studerende allerede efter et halvt år spores ind på special- og socialpædagogikken. For der er hårdt brug for, at de tidligere i uddannelsen bliver introduceret til den værktøjskasse, som socialpædagogikken bygger på.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Grunduddannelse