icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Studerende_jobsøgning_colourbox_1128x600.jpg
Beskæftigelsesindsats

Pisk gavner ikke de ledige

Landet genåbner så småt – det gælder også beskæftigelsesindsatsen, der blev kickstartet i onsdags. Socialpædagogernes a-kasse er klar og håber at kunne videreføre gode erfaringer fra coronakrisen – med færre regler og mere frivillighed

Coronakrisen har sat en stopper for mange ting. Ikke mindst beskæftigelsesindsatsen, der har været suspenderet midlertidigt siden marts. I onsdags blev det hele kickstartet igen, og selvom Socialpædagogernes A-kasse står klar, håber formand for A-kassen Michael Madsen, at der bliver samlet op på de gode coronaerfaringer: Skift tvang ud med mere frivillighed.

– Mange ledige socialpædagoger har kontaktet os under corona for at få råd og sparring om ansøgninger – helt på frivillig basis – ligesom vi har gjort en indsats for at vise, at vi stadig var tilgængelige og stod til rådighed for dem, selvom beskæftigelsesindsatsen var midlertidigt suspenderet. Og det har været fantastisk at opleve, hvordan vi har kunnet inspirere og motivere ledige uden at skulle tvinge nogen til noget, siger han.

Drop rigide krav

Kickstarten af beskæftigelsesindsatsen betyder, at der nu igen er et krav om at ledige skal være aktivt jobsøgende og deltage i samtaler, telefonisk eller personligt og sige ja til henvist arbejde. Jobkonsulenterne i Socialpædagogernes A-kasse glæder sig til at fortsætte kontakten med de ledige socialpædagoger.

Samtidig drømmer Michael Madsen om større frihed til at give de ledige sparring efter behov, frem for at det skal være drevet af love og regler – særligt i forbindelse med det aktuelle a-kasseforsøg, hvor Socialpædagogernes a-kasse har overtaget ansvaret for kontakten med de nyledige medlemmer fra jobcentrene de første måneder og skal arbejde med at få dem hurtigt i job.

– Medarbejderne i a-kassen gør en stor indsats for at identificere – fra det allerførste møde – hvem der har behov for mere støtte, og hvem der kan køre mere selv. Det er for mig at se sådan, vi sætter de ledige i centrum. Men det kræver større frihed til at lade kontakten være drevet af behov frem for rigide krav til antallet af samtaler, siger han.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbundsnyheder, Forbund og a-kasse