icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kofoeds Skole023.jpg
Eleverne kommer med misbrug, hjemløshed, psykisk sygdom og anden udsathed i bagagen. Her får de støtte fra socialpædagoger til en bedre livssituation – fx ved at lære et nyt håndværk. En af dem er Isabella, der plukker tomater til madholdet.
FOTOREPORTAGE

Styrke til at leve på ny

På Kofoeds Skole bliver nogle af dem, der lever helt ude på kanten af samfundet, mødt med rummelighed, omsorg og troen på, at de kan noget hver og én. Som elever i skolens værksteder og klasselokaler genvinder de styrke og selvtillid

Socialpædagog Pernille Bregendahl Bro og eleverne Mads og Michel mødes om det fælles tredje, håndværket. Og i det møde opstår relationen, som Pernille bruger til at udfordre eleverne – både socialt og fagligt.
Socialpædagog Pernille Bregendahl Bro og eleverne Mads og Michel mødes om det fælles tredje, håndværket. Og i det møde opstår relationen, som Pernille bruger til at udfordre eleverne – både socialt og fagligt.
– Jeg ser det enkelte menneske: Hvordan er dagen for den person, og hvordan støtter jeg vedkommende i den sindsstemning – og får personen ud af fx et tomrum? forklarer socialpædagog Pernille Bregendahl Bro.
– Jeg ser det enkelte menneske: Hvordan er dagen for den person, og hvordan støtter jeg vedkommende i den sindsstemning – og får personen ud af fx et tomrum? forklarer socialpædagog Pernille Bregendahl Bro.
– Jeg løfter dem i troen på, at ’de kan’. Men en elev kan også være så ked af det og angst, at dagen går med omsorg og samtale. Tilliden til mig gør, at eleven kommer i skole alligevel, fortæller socialpædagog Tine Lindebjerg Groth.
– Jeg løfter dem i troen på, at ’de kan’. Men en elev kan også være så ked af det og angst, at dagen går med omsorg og samtale. Tilliden til mig gør, at eleven kommer i skole alligevel, fortæller socialpædagog Tine Lindebjerg Groth.
Eleverne skal opleve, at de kan en masse og kan lære af hinanden. Derfor spidser socialpædagog Pernille Bregendahl Bro ører, da Mads foreslår, at de lægger tørrede lavendelskud i insekthotellet.
Eleverne skal opleve, at de kan en masse og kan lære af hinanden. Derfor spidser socialpædagog Pernille Bregendahl Bro ører, da Mads foreslår, at de lægger tørrede lavendelskud i insekthotellet.
Aklam er elev i Møbelbutikken. Medarbejderne kalder hende og de andre elever ’mennesker med mere’ – mere i bagagen og mere at byde på, end man lige ser. Det støtter socialpædagogerne dem i at få frem.
Aklam er elev i Møbelbutikken. Medarbejderne kalder hende og de andre elever ’mennesker med mere’ – mere i bagagen og mere at byde på, end man lige ser. Det støtter socialpædagogerne dem i at få frem.
Eleverne kan samle ’værdibeviser’ ved at arbejde på skolen og bl.a. bruge dem som betaling hos frisøren, hvor eleven Nahid fører saksen – når hun ikke er i praktik ude i ’den virkelige verden’.
Eleverne kan samle ’værdibeviser’ ved at arbejde på skolen og bl.a. bruge dem som betaling hos frisøren, hvor eleven Nahid fører saksen – når hun ikke er i praktik ude i ’den virkelige verden’.
Klaus samler papholdere til insulin for Novo Nordisk. For én times arbejde i ’Produktionen’ optjener man ét måltid i kantinen – men ofte bliver folk hængende.
Klaus samler papholdere til insulin for Novo Nordisk. For én times arbejde i ’Produktionen’ optjener man ét måltid i kantinen – men ofte bliver folk hængende.
Målet er at hæve elevernes livskvalitet. Og det lykkes, fortæller socialpædagog Tine Lindebjerg Groth. I perioder falder eleverne tilbage og falder fra, men mange kommer igen, fordi de ved,  at stedet rummer dem.
Målet er at hæve elevernes livskvalitet. Og det lykkes, fortæller socialpædagog Tine Lindebjerg Groth. I perioder falder eleverne tilbage og falder fra, men mange kommer igen, fordi de ved, at stedet rummer dem.
Bag køkkenet bugner det med brombær­buske. Aksel er kravlet højt til vejrs for at få de modne bær i hus til marmelade, som senere skal sælges i skolens butik.
Bag køkkenet bugner det med brombær­buske. Aksel er kravlet højt til vejrs for at få de modne bær i hus til marmelade, som senere skal sælges i skolens butik.

Et sted, hvor man lærer

Eleverne på Kofoeds Skole er kommet af egen fri vilje – med misbrug, hjemløshed og anden udsathed i bagagen. Derfor forlanger stedets medarbejdere ikke noget af dem, men spørger i stedet: Hvad har du lyst til, og hvad har du brug for?

Stedet tilbyder støtte og en aktiv hverdag og kalder sig en skole, fordi det er et sted, hvor man lærer. Derfor er alle på skolen elever. Skolen rummer 12 butikker, værksteder, café og madhus. Eleverne kan desuden blive undervist i mere end 100 fag og få råd og vejledning fra en socialrådgiver, en psykolog, en advokat og en lægefaglig. Skolen har i alt ca. 80 ansatte – heraf 24 socialpædagoger.

Kofoeds Skole har foruden København en afdeling i Aarhus, Aalborg og Nuuk og datterskoler i ni øst- og centraleuropæiske lande.

Fra at have været et lukket minisamfund åbnede Kofoeds Skole sig mere op over for byen for et par år siden ved at oprette en stribe butikker med elever bag skranken. Bl.a. en cykelbutik, hvor de brugte cykler, Esben sætter i stand, er til salg.
Fra at have været et lukket minisamfund åbnede Kofoeds Skole sig mere op over for byen for et par år siden ved at oprette en stribe butikker med elever bag skranken. Bl.a. en cykelbutik, hvor de brugte cykler, Esben sætter i stand, er til salg.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Marginaliserede, Sindslidelser