icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
20201111_SL_2020Kongres04_1128x600.jpg
Uddannelseskrav

Formand: Vi skal stille krav om uddannelse

Socialpædagogisk arbejde kræver socialpædagogiske kompetencer. Selvom det kan lyde banalt, er det ikke det, man ser alle steder, lød det fra forbundsformand Benny Andersen i hans beretning på kongressen. Dét skal der laves om på.

Under corona har socialpædagoger døgnet rundt tænkt kreativt og fundet løsninger for at kunne give den nødvendige støtte til de mennesker i samfundet, som har allermest brug for det.

Derfor var det en stolt forbundsformand, der gik på talerstolen på Socialpædagogernes kongres i sidste uge og talte om innovation og faglighed, der var sat fri. Men samtidig rejste han et bekymringsflag.

– Der er for mange arbejdspladser, hvor der er skåret ind til benet. Faktisk så langt ind, at der er decideret kig ind til den rå knogle. Balancen er ved at tippe. Alligevel skaber vores medlemmer forandringer og muligheder i menneskers liv. Og den dag, de ikke kan det mere, så tipper det. Så mister socialpædagogerne det allervigtigste; arbejdsglæden og gå-på-modet til hele tiden at bruge fagligheden til at finde løsninger., sagde forbundsformand Benny Andersen.

Det er jo indlysende, at det er svært at sætte sin faglighed fri, når man er den eneste med faglighed på arbejde.

Benny Andersen, forbundsformand

Stærke, faglige miljøer

Et værdigt velfærdssamfund kræver tilstrækkelige ressourcer, forklarede Benny Andersen. Men en anden vigtig forudsætning for, at socialpædagoger kan blive ved med at være dygtige, er at de arbejder på nogle ordentlige arbejdspladser med dygtige kolleger og stærke, faglige miljøer.

– Det er jo indlysende, at det er svært at sætte sin faglighed fri, når man er den eneste med faglighed på arbejde. Og det er jo desværre også en del af virkeligheden for mange socialpædagoger. At man møder ind på arbejde, og så er resten af holdet ufaglærte vikarer. Eller… der er godt nok faglærte… men så er det en frisør eller en vagtfunktionær, man skal dele eftermiddagen med på bostedet for unge med psykiske lidelser, sagde han.

Det kan ikke give mening ret mange steder, at man bare kan komme ind fra gaden og få et arbejde, hvor man skal arbejde for og med de allermest udsatte mennesker i landet, mener Benny Andersen. Derfor skal der stilles krav om uddannet personale ude på arbejdspladserne.

– Selvfølgelig skal en selvmodstruet, misbrugt dreng ikke nøjes med hjælp fra en frisør-uddannet. Derfor skal vi have et uddannelseskrav! Selvfølgelig skal et udadreagerende menneske med en psykisk lidelse ikke nøjes med opsyn fra en vagt. Og selvfølgelig skal socialpædagoger ikke arbejde på belastede områder, hvor man pludseligt er den eneste faguddannede på vagten, sagde han.

KONGRES 2020

Socialpædagogerne holdt virtuel kongres onsdag den 11. november 2020

Find nyheder om kongressen her

Kender du det?

Kender du det: Du møder ind på arbejde, og så er det meste af holdet ufaglærte eller vikarer? Eller måske er det faglærte, men så er det en frisør eller en vagtfunktionær, du skal dele vagten med? Alt for mange steder er socialpædagoger for få med faglighed på arbejde. Det går ud over borgerne og arbejdsmiljøet.

Kender du det? Så vil vi på fagbladet gerne høre fra dig. Skriv til journalist Lea Holtze, hol@sl.dk

Kvalitet kræver faglighed

Virkeligheden i dag er desuden, at der er langt flere mennesker med sværere og mere komplekse udfordringer end tidligere. Derfor er der mere end nogensinde behov for socialpædagogisk specialisering, sagde Benny Andersen.

– Når socialpædagoger laver erindringsdans med Peter og Tove – begge med demens – og får smil og latter frem fra dem, der normalt sidder tavse – så er det kvalitet. Livskvalitet. Og når Sophie med skizofreni – som lige er kommet tilbage til sit bosted efter en akutindlæggelse – får støtte til at turde møde verden igen og turde møde op på sit skånejob, så skaber socialpædagoger kvalitet. Derfor kræver socialpædagogisk arbejde socialpædagogiske kompetencer, sagde han.