icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
_DSC5462.jpg
Nogle gange kan verden opleves bedre bag en skærm. Det er den oplevelse, socialpædagog Lisbeth Ebsen får frem under en gennemsigtig paraply. Så kan man fx hælde vand ned over – eller blade fra skoven. Det giver de unge en oplevelse af noget, der både er lidt truende, men samtidig også ret spændende.
FOTOREPORTAGE

Sjælero og sanseleg under åben himmel

På CSV i Esbjerg er en gruppe unge med støttebehov i gang med et STU-forløb, der skal kvalificere dem til et voksenliv. Som et nyt værktøj har man taget naturen i brug. I følge socialpædagog får de unge ro på nervesystemet ved at komme ud i naturen

  • Tekst og foto: Simon Jeppesen
  • 11-2020 /

– Det er meget inspirerende at være sammen med naturvejledere, for de viser, hvordan man også kan bruge naturen til at styrke trivsel og relationer blandt de unge, fortæller socialpædagog Lisbeth Ebsen. Hun har en rolig stund sammen med Jefferson, som genkender en af de udstoppede fugle, naturvejlederne har taget med – og den vil han gerne fodre.
– Det er meget inspirerende at være sammen med naturvejledere, for de viser, hvordan man også kan bruge naturen til at styrke trivsel og relationer blandt de unge, fortæller socialpædagog Lisbeth Ebsen. Hun har en rolig stund sammen med Jefferson, som genkender en af de udstoppede fugle, naturvejlederne har taget med – og den vil han gerne fodre.
– Når vi er på tur, bryder vi den daglige rytme. Vi udvikler os alle ved, at der bliver skubbet lidt til os. Men selvom vi i dag er væk fra de vante rammer, så er vi her jo stadig, os medarbejdere, til at sikre struktur og genkendelighed for de unge, fortæller socialpædagog Lisbeth Ebsen. Hun har været ansat på CSV i Esbjerg i tre et halvt år.
– Når vi er på tur, bryder vi den daglige rytme. Vi udvikler os alle ved, at der bliver skubbet lidt til os. Men selvom vi i dag er væk fra de vante rammer, så er vi her jo stadig, os medarbejdere, til at sikre struktur og genkendelighed for de unge, fortæller socialpædagog Lisbeth Ebsen. Hun har været ansat på CSV i Esbjerg i tre et halvt år.
Naturformidler Thomas  Brochstedt har taget farve­prøver på naturen med, som de unge skal prøve at matche med det, de finder i skoven. Det kan fx være blade eller grene i alle efterårets farver. Dagens tema er nemlig træning af den taktile sans og farver, så der skal røres og mærkes på naturen.
Naturformidler Thomas Brochstedt har taget farve­prøver på naturen med, som de unge skal prøve at matche med det, de finder i skoven. Det kan fx være blade eller grene i alle efterårets farver. Dagens tema er nemlig træning af den taktile sans og farver, så der skal røres og mærkes på naturen.
Karim er en af de fem unge, som nyder, at hverdagens undervisning for en kort stund er rykket ud af byen – og ud i skoven. De unge, der er med på turen, hører til den gruppe elever på CSV Esbjerg, som har de største støttebehov pga. indlæringsvanskeligheder og nedsatte fysiske og/eller psykiske funktionsevner.
Karim er en af de fem unge, som nyder, at hverdagens undervisning for en kort stund er rykket ud af byen – og ud i skoven. De unge, der er med på turen, hører til den gruppe elever på CSV Esbjerg, som har de største støttebehov pga. indlæringsvanskeligheder og nedsatte fysiske og/eller psykiske funktionsevner.
De fem unge har samlet skovens farver og monteret dem på et stykke papir med selvklæbende tape. På den måde kan eleverne tage naturoplevelserne med hjem i klassen, hvor kollagerne kan danne udgangspunkt for at mindes og tale om timerne og oplevelserne i skoven.
De fem unge har samlet skovens farver og monteret dem på et stykke papir med selvklæbende tape. På den måde kan eleverne tage naturoplevelserne med hjem i klassen, hvor kollagerne kan danne udgangspunkt for at mindes og tale om timerne og oplevelserne i skoven.
Som så mange andre har også de unge på STU-forløbet mærket corona-nedlukningen, så idéen med at komme ud i naturen handler i høj grad også om at sætte fokus på elevernes trivsel og kammeratskab på nye måder. Louise giver fx Jefferson en hånd, fordi underlaget er lidt ustabilt – og viser på den måde, at hun er omsorgsfuld og selv tager ansvar.
Som så mange andre har også de unge på STU-forløbet mærket corona-nedlukningen, så idéen med at komme ud i naturen handler i høj grad også om at sætte fokus på elevernes trivsel og kammeratskab på nye måder. Louise giver fx Jefferson en hånd, fordi underlaget er lidt ustabilt – og viser på den måde, at hun er omsorgsfuld og selv tager ansvar.
Efter en formiddag i skoven skal eleverne tilbage for at spise frokost i deres vante rammer. Leder af CSV Esbjerg Lise Møller Rasmussen er glad for de nye oplevelser, gruppen har med hjem fra turen: – Når vi bevæger os i naturen, falder der en anden form for ro på de unge, og derved kan der åbnes op for læring. Samtidigt oplever vi noget nyt. Og alle har brug for at blive revet ud af ’plejer’ en gang imellem.
Efter en formiddag i skoven skal eleverne tilbage for at spise frokost i deres vante rammer. Leder af CSV Esbjerg Lise Møller Rasmussen er glad for de nye oplevelser, gruppen har med hjem fra turen: – Når vi bevæger os i naturen, falder der en anden form for ro på de unge, og derved kan der åbnes op for læring. Samtidigt oplever vi noget nyt. Og alle har brug for at blive revet ud af ’plejer’ en gang imellem.
Det er anden gang, at de fem unge STU-studerende er på tur med naturvejlederne, som LEV har stillet til rådighed. Første gang havde vejlederne skind fra forskellige dyr med, som de unge fik lov til at røre ved. Og i dag genkender Alex et af de skind. – Vi vil gerne give dem nogle gode sanseoplevelser, der åbner op for de positive ting i naturen, fortæller naturvejleder Bodil Kristensen.
Det er anden gang, at de fem unge STU-studerende er på tur med naturvejlederne, som LEV har stillet til rådighed. Første gang havde vejlederne skind fra forskellige dyr med, som de unge fik lov til at røre ved. Og i dag genkender Alex et af de skind. – Vi vil gerne give dem nogle gode sanseoplevelser, der åbner op for de positive ting i naturen, fortæller naturvejleder Bodil Kristensen.

Uddannelse til livet

På CSV Esbjerg, Special­undervisning for Voksne, kan unge med indlæringsvanskeligheder, forstyrrelser inden for autismespektret, Aspergers syndrom eller lignende følge en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, STU. Formålet med uddannelsen er at fremme den personlige, sociale og faglige udvikling til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.

I uddannelsen trænes sociale færdigheder med udgangspunkt i små grupper. En af disse grupper har i efteråret gennemført et særligt naturprojekt, hvor eleverne blev inviteret ud i naturen til fællesskab, nye perspektiver og gode oplevelser sammen.

Det er LEV, der står bag projektet og har betalt for forløbet med en naturvejleder.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Børn og unge