icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Tina-Springet-Maj01.gif
Karriere

39 år – og leder for det hele

Som ny institutionsleder på Rønshoved Skolehjem er Tina Mechlenborg van Ewijk rykket en tand væk fra daglig praksis – og tættere på forvaltningen. – Det er da megafedt at sidde i en position, hvor jeg kan sætte de ting i gang, jeg tror på, siger hun

Hun har gjort det, mange nok vil kalde lynkarriere. I 2005 havde Tina Mechlenborg van Ewijk første dag på Rønshoved Skolehjem i Aabenraa som studerende. Fire år efter blev hun som 27-årig headhuntet som afdelingsleder samme sted – og for nylig blev hun 39 år gammel ansat som institutionsleder og chef for i alt ca. 100 medarbejdere.

– Det har på mange måder været én lang udviklingsproces, siden jeg første gang trådte ind ad døren på Rønshoved Skolehjem. Jeg har helt fra start bare den der følelse af, at jeg var kommet hjem. Jeg elsker ånden og de mennesker, der er her – så da jeg efter en række år som afdelingsleder nu har fået chancen for at blive leder for det hele, føles det helt naturligt. Det er ’mit’ sted, og jeg vil gøre alt for at passe godt på det, siger Tina Mechlenborg van Ewijk.

Jeg har et organisatorisk talent, har jeg flere gange fået at vide, og det ligger dybt i mig at få sat tingene i rammer og kasser

Tina Mechlenborg van Ewijk, institutionsleder

Ikke bange for forandringer

Siden hun i sin tid blev ansat i første omgang som socialpædagog på Rønshoved Skolehjem, er der sket meget med organisationen i takt med, at hele anbringelsesområdet har forandret sig. Interne skoler og to af døgnafdelingerne er væk, mens der til gengæld er kommet flere nye tilbud til som bl.a. et børnehus, misbrugsbehandling og aflastning, ligesom familieplejeområdet nu også er lagt ind under Rønshoved Skolehjem.

– Jeg har været med i mange forandringsprocesser her og været afdelingsleder i flere afdelinger, så på mange måder vil jeg sige, at jeg har været med til at bygge Rønshoved op til den organisation, vi er i dag, hvor vi har rigtig mange forskellige tilbud til både børn, unge og deres familier, fortæller Tina Mechlenborg van Ewijk, som ser det som en stor fordel, at hun som institutionsleder nu selv er den, som skal sætte retningen for, hvor Rønshoved skal hen, og hvad de vil.

– Tingene ændrer sig jo hele tiden, og der kan det være en udfordring at skulle have antennerne ude i forhold til nye tendenser og politiske beslutninger, som måske betyder, at vi skal lukke det ned, der ikke længere er behov for og så til gengæld åbne op for andre tilbud. Men jeg har nu aldrig været bange for forandringer.

Ledelse er mit kald

Hvis man spørger Tina Mechlenborg van Ewijk om, hvorfor hun så hurtigt endte som leder, lyder svaret, at det nok ligger i hendes DNA:

– Jeg har et organisatorisk talent, har jeg flere gange fået at vide, og det ligger dybt i mig at få sat tingene i rammer og kasser. Samtidig synes jeg, det er ret sjovt at lege med tal og økonomi og kombinere den del af arbejdet med mit bløde pædagogiske hjerte og min egen baggrund, hvor jeg er vokset op i et hjem med udfordringer. Ledelse er med andre ord virkelig noget, jeg gerne vil, siger hun.

Samtidig er Tina Mechlenborg van Ewijk dog helt bevidst om, at det kræver tilvænning at gå fra at være afdelingsleder til at være institutionsleder, hvor hun ikke har den samme tætte kontakt til hverken medarbejdere eller de børn, unge og familier, der er målgruppen på Rønshoved Skolehjem.

– I min nye position har jeg et langt større ben ind i forvaltningen, og mine nærmeste kolleger er nu andre institutionsledere. Og det kræver da lidt øvelse, at jeg er rykket en tand væk fra praksis, mens jeg stadig gerne vil bevare kontakten til virkeligheden. Til gengæld er det supermotiverende at sidde i en position, hvor jeg kan bruge min erfaring med strategisk ledelse, hvor jeg kan sætte ting i gang, jeg tror på – og hvor jeg kan bruge mine evner til at organisere og strukturere, siger hun.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Ledere og mellemledere