icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Studerende_Østjylland(2).png
Emilie Gammelvind Sørensen (tv) og Thora Birkedal Seirup-Thinnesen er begge pædagogstuderende - og deltog for nylig i Socialpædagogerne Østjyllands første faglige oplæg om socialpædagogiske metoder.
Uddannelse

Studerende: Vi hungrer efter faglighed

I Socialpædagogerne Østjylland har man fundet opskriften på at give pædagogstuderende mere fagligt indhold. Med en række nye faglige kurser og oplæg giver kredsen de studerende mulighed for at blive klogere på socialpædagogiske metoder

  • Henrik Jensen / Foto: Privat

Mange pædagogstuderende efterspørger mere socialpædagogisk faglighed på deres uddannelse. Det er baggrunden for et nyt tiltag fra Socialpædagogerne Østjylland, som fremover vil holde faglige oplæg og kurser for de studerende i Østjylland. Det skal give de studerende mulighed for at lære om socialpædagogiske metoder og redskaber, som de ellers ikke bliver undervist i på deres uddannelse.

– Jeg hungrer efter mere faglighed, så jeg synes, at det er fedt, at fagforeningen er begyndt at tilbyde faglige oplæg til os studerende. Det er sådan noget, vi har alt for lidt af på min uddannelse, siger 24-årige Emilie Gammelvind Sørensen, som går på social- og specialpædagogiklinjen på VIA University College i Aarhus.

Det var supergodt med et fagligt indspark ude fra virkeligheden. Jeg fik en masse ny viden, som jeg helt sikkert kan bruge både på mit studie, og når jeg er færdiguddannet

Thora Birkedal Seirup-Thinnesen, studerende

Megaspændende at høre

Hun var en af deltagere, da Socialpædagogerne Østjylland sidst i maj udbød det første faglige oplæg for samtlige studerende på pædagoguddannelserne i Aarhus, Randers, Grenå og Horsens. Halvanden times grundig introduktion til neuropædagogik af en underviser fra VISS - Videnscenter Sølund Skanderborg. Oplægget foregik virtuelt og blev streamet direkte fra kredskontoret i Åbyhøj.

– Det var megaspændende at høre, hvordan mennesker er påvirket, når deres hjerne ikke er udviklet normalt, og hvordan vi som socialpædagoger kan arbejde med det. Selvom jeg går på social- og specialpædagogiklinjen på pædagoguddannelsen, er det ikke noget, jeg har haft noget om på min uddannelse, siger Emilie Gammelvind Sørensen, der snart er færdig med uddannelsens 4. semester.

For alle pædagogstuderende

Faglig sekretær Sara Ellesøe Hansen har ansvaret for studieområdet hos Socialpædagogerne Østjylland, og ifølge hende er det tydeligt, at de kommende socialpædagoger savner fagligt indhold på deres uddannelse.

– Jeg hører fra de studerende, at de efterlyser mere viden om socialpædagogiske metoder som fxnKRAP eller neuropædagogik, eller hvad det vil sige at arbejde med mennesker med autisme. Pædagoguddannelsen i dag er en generalistuddannelse, hvor der mest er fokus på normalområdet. Det er grunden til, at vi fra kredsens side har besluttet, at vi fremover vil tilbyde de studerende faglige oplæg fra eksperter eller praktikere fra den socialpædagogiske virkelighed, siger hun.

Ifølge Sara Ellesøe Hansen er det planen, at de faglige oplæg bliver udbudt nogle gange om året. Alle pædagogstuderende i Østjylland bliver tilbudt at deltage – også dem, der går på dagtilbuds- eller skole- og fritidspædagogiklinjen.

– Vi ved, at der er mange studerende, som gerne vil være socialpædagoger, men som må nøjes med at uddanne sig til normalområdet, fordi der er for få pladser på social- og specialpædagogiklinjen. De må også meget gerne deltage i vores oplæg, så de kan stifte bekendtskab med den socialpædagogiske faglighed, siger hun.

Supergodt fagligt indspark

En anden af de studerende, som deltog i oplægget om neuropædagogik, var Thora Birkedal Seirup-Thinnesen, der går på 5. semester på pædagoguddannelsen i Aarhus. Hun er enig i, at det nye tiltag fra Socialpædagogerne Østjylland falder på et tørt sted.

– Det var supergodt med et fagligt indspark ude fra virkeligheden. Jeg fik en masse ny viden, som jeg helt sikkert kan bruge både på mit studie, og når jeg er færdiguddannet, siger hun.

Som aktiv i de pædagogstuderendes fagforening PLS mener Thora Birkedal Seirup-Thinnesen, at det et godt, at Socialpædagogerne Østjylland viser de studerende, at fagforeningen ikke alene går op i løn og arbejdsvilkår, men også er optaget af den socialpædagogiske faglighed.

Vi er jo en fagforening, der er meget optaget af vores fag. Dermed er vi selvfølgelig interesserede i, at vores studerende bliver så fagligt dygtige, som de kan

Gert Landergren Due, formand Socialpædagogerne Østjylland

Vi skal være relevante

Kredsformand i Socialpædagogerne Østjylland, Gert Landergren Due, lægger da heller ikke skjul på, at det nye tiltag gerne må gøre fagforeningen endnu mere attraktiv for de pædagogstuderende.

– Vi kan ikke bare tage det for givet, at de studerende melder sig ind hos os. Derfor gør vi meget ud af, at vi er synlige på uddannelserne i vores område, og jeg håber da, at vi med de faglige oplæg bliver endnu mere relevante for de studerende, siger han.

Gert Landergren Due understreger dog, at det primære formål er at give de studerende noget faglig viden, som de ikke får nok af på deres uddannelse.

– Vi er jo en fagforening, der er meget optaget af vores fag. Dermed er vi selvfølgelig interesserede i, at vores studerende bliver så fagligt dygtige, som de kan, siger han.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Kredse, Uddannelse, Socialpædagogisk praksis, Grunduddannelse, Studerende