icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Henrik_Springet_3_WEB-Ricky Molloy_1128x600.jpg
Henrik Vandal valgte selv at betale for sin meritpædagoguddannelse - og har i dag job som socialpædagog.
Springet

Merituddannelsen var en investering i mig selv

Efter flere år som ufaglært tilkaldevikar og medhjælper gik Henrik Vandal all-in og betalte selv for sin meritpædagoguddannelse. I dag har han job som socialpædagog. – Jeg har fået en masse fagtermer og er blevet bedre til at reflektere, siger han

Hvorfor skulle der ske noget nyt i dit arbejdsliv?

Jeg har prøvet alt muligt forskelligt – lige fra at være vindues­pudser og montør til job som handicaphjælper og pakker på grønttorvet. Men jeg fandt ud af, at jeg helst ville arbejde med mennesker. Derfor fik jeg et job som tilkaldevikar på en døgninstitution for anbragte børn. Det var jeg rigtig glad for. Men selvom jeg havde det godt med både børn og kolleger, var det aldrig mig, der blev ansat, når der kom en fast stilling. Og en dag sagde min chef: ’Du skal ind og læse, Henrik. Du skal uddanne dig til socialpædagog.’

Hvad fik dig til at tage beslutningen?

Først så jeg bare på min chef: ’Hvad snakker du om?’ Jeg har kun en EFG Handel og Kontor.
Skulle jeg nu i gang med at læse? Som 48-årig? Men så bad hun mig gå hjem og læse lidt om meritpædagoguddannelsen, og langsomt blev der tændt en ild i mig. Det kunne godt lade sig gøre, fordi man kan arbejde ved siden af.

Hvilke barrierer var der?

Jeg skulle selv betale 50.000 kr. for selve uddannelsen og også i syv ugers praktik uden løn. Det provokerede nogle af mine venner, og når jeg fortalte om det, var de nærmest ved at tale mig fra det. Men så begyndte jeg at italesætte det på en anden måde. Jeg sagde, at jeg havde investeret, og når folk så spurgte, hvad jeg havde investeret i, svarede jeg: i Henrik Vandal. I mig selv. Og så fik jeg nogle mere positive reaktioner.

Hvad forventede du?

At jeg ville lære meget mindre, end jeg faktisk lærte. Da vi begyndte på faget Natur, kultur og science, gik jeg op til underviseren og sagde: ’Du kan ikke lære mig noget. Naturen er skoven. Kulturen er slottet (i Hillerød, red.) – og science er Andreas Mogensen, der flyver rundt oppe i rummet.’ Men da vi var færdige med faget, gav jeg ham hånden i erkendelse af, at han jo havde lært mig noget. Nu kan jeg fx bruge min indsigt fra netop dét fag til at lave aktiviteter i naturen, der skaber bedre relationer mellem anbragte børn – eller til at bruge tegninger og malerier som et fælles tredje og afsæt for en god samtale.

Er du tilfreds med din investering?

I den grad! Jeg får en højere timeløn som socialpædagog end som medhjælper, og uddannelsen har åbnet for en hel masse muligheder. Fx har jeg to gange fået et nyt job, som jeg slet ikke kunne få uden uddannelsen. Men vigtigst af alt: Det har givet mig meget større arbejdsglæde. Både fordi jeg føler, at jeg kan gøre en større forskel for børnene, og fordi jeg bliver regnet for mere og nu oftere bliver taget med på råd. Jeg har fået en masse fagtermer og er blevet bedre til at reflektere.

Hvad er dit råd til andre?

Hvis du drømmer om at tage meritpædagog­uddannelsen, skal du bare springe ud i det. Det er så fedt! Og meld så ud til familie og venner, at nu gør du det her, og det kommer til at tage noget tid. Så kan de bedre acceptere, når du fx melder afbud til fødselsdage og fester, fordi du skal skrive opgaver eller til undervisning i weekenden.

CV

Henrik Vandal, 53 år

2021

Socialpædagog på en specialafdeling på en folkeskole

2020

Socialpædagog i Egedal Familiehus

2019

Socialpædagog på døgninstitutionen Harebakken

2016

Meritpædagogstuderende og medhjælper på døgninstitutionen Harebakken

2012

Tilkaldevikar på forskellige døgninstitutioner

1988

Uddannet herreekviperings-ekspedient

Job- og karriererådgivningen

Job- og karriererådgivningen tilbyder gode råd og
sparring til dig, der overvejer at skifte spor.

Ring mandag kl. 14 til 17 på 7248 6060

eller bestil tid til en samtale på 7248 6000

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Socialpædagogisk praksis