icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
ny-vej.gif
Tryghedspulje

Støtte til opsagte medarbejdere

Er du tillidsrepræsentant på det regionale område, er der nu godt nyt, hvis dine kolleger skulle stå overfor en afskedigelse. Tryghedspuljen på det regionale område åbnede 1. september

Nu kan medarbejdere på det regionale område søge om støtte til at komme videre i arbejdslivet, hvis de bliver afskediget. Ved overenskomstforhandlingerne i foråret blev det aftalt at oprette en såkaldt tryghedspulje for det regionale område, tilsvarende den der findes på det kommunale område.

Tryghedspuljen er til medarbejdere, som er blevet afskediget som følge af besparelser, lukninger af arbejdspladser eller organisationsændringer.

Pengene fra puljen kan bruges til kompetenceudvikling og efteruddannelse, karrieresparring eller individuel rådgivning. Formålet er, at man kan få hjælp til at øge sine chancer for at få et nyt job. Man kan søge tilskud op til på op til 20.000 kr.

De er omfattet
For at kunne ansøge om penge fra Tryghedspuljen skal man opfylde tre kriterier:

  • Man skal være omfattet af Socialpædagogernes overenskomst eller en overenskomst med en af de faglige organisationer, der er med i aftalen (bl.a. OAO, Sundhedskartellet og FOA).
  • Man skal være månedslønnet, fastansat eller fleksjobansat.
  • Man skal endnu ikke være fratrådt. Det er afgørende, at man søger i opsigelsesperioden, da puljen kun omfatter ansatte, som endnu ikke er fratrådt (herunder afskedigede, der fritstilles i opsigelsesperioden).

Sådan gør man
OAO’s hjemmeside findes ansøgningsskema og mere information om ordningen. Ansøgningen skal underskrives af den afskedigede medarbejders leder og tillidsrepræsentant og af medarbejderen selv.

Man kan forvente at få svar på ansøgningen inden for 14 dage, og godkendte beløb udbetales fra Tryghedspuljen til ansøgers arbejdsplads.

Find inspiration til kompetenceudvikling på www.voksenuddannelse.dk

Starter 1. september 2021
Alle regionale arbejdspladser er omfattet af puljen. Selvejende institutioner er omfattet, når de har en driftsoverenskomst med regionen. Puljen er et supplement til regionens andre tiltag ved afsked af medarbejdere. Det er derfor ikke muligt at søge om midler til allerede eksisterende tilbud i regionen.

Der kan søges midler fra puljen fra den 1. september 2021 og frem til 31. marts 2024. Der er afsat i alt 6,03 mio. kr. til Tryghedspuljen. Midlerne tildeles efter først-til-mølle-princippet.

Socialpædagoger har fået støtte
Erfaringerne fra Tryghedspuljen på det kommunale område viser, at i alt 105 ansatte på det socialpædagogiske område fik støtte fra puljen i 2018. I gennemsnit fik de tildelt knap 9.000 kr. hver. I alt har socialpædagoger modtaget 944.511 kr. fra puljen i 2018.

Læs mere om hvordan Socialpædagogerne kan hjælpe ledige på vej: Job og karriere

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: OK 2021, Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter