icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
benny_2_farve_1128x600.jpg
Kommentar

Merit er en konkret løsning

Ved at merituddanne mange af de engagerede og erfarne ufaglærte medarbejdere, der i forvejen findes på området, kan vi øge andelen af socialpædagoger på de socialpædagogiske tilbud med 10 procentpoint frem mod 2030

I kender den allerede. Desværre. Den barske sandhed om, at uddannelsesniveauet på jeres arbejdspladser er alt for lavt. Det er også jer, der mærker, hvor svært det er at rekruttere kvalificerede kolleger. Tallene viser det sort på hvidt: Kun omkring halvdelen af medarbejderne har en socialpædagogisk uddannelse.

Og andelen af ufaglærte er alt for højt til at sikre den faglige kvalitet i indsatserne til de mest udsatte børn, unge og voksne og til mennesker med handicap. Den hyppigste årsag til, at socialtilsynene lukker sociale døgntilbud, er mangel på faglighed.

Det skal vi ændre på. Derfor har vi et helt konkret forslag til, hvordan I får flere uddannede kolleger og samtidig får mere kvalitet ind i de indsatser, borgerne får. Det får vi ved at merituddanne mange af de engagerede og erfarne ufaglærte medarbejdere, der i forvejen findes på området.

Hvis vi gør det, kan vi øge andelen af socialpædagoger på de socialpædagogiske tilbud med 10 procentpoint frem mod 2030. Og faktisk er det samtidig et godt samfundsregnskab. For godt nok vil det koste 140 mio. kr. pr. år frem til 2027, men til gengæld øger vi arbejdsudbuddet med 500 mennesker. Det vil samlet set forbedre de offentlige finanser.

Vi går forrest nu med vores konkrete løsning på et stort problem med at skaffe flere uddannede kolleger, og vi holder fanen højt. For vi ved, at faglighed forandrer liv.

’Det er også jer, der mærker, hvor svært det er at rekruttere kvalificerede kolleger.’

Benny Andersen, forbundsformand

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Efteruddannelse, Meritpædagoguddannelse, Socialpolitik, Socialpædagogisk praksis