icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Billeder til artikler (2).png
Artiklen er en del af fagligt fokus
Skolevægring

Vi bliver tilkaldt, når alt er kørt fast

Team U-start rykker ud med en intensiv indsats til børn og unge, der har lange perioder med skolefravær. Det tværprofessionelle samarbejde i teamet gør, at de lykkes med at løse den gordiske knude, som skolevægring ofte er, fortæller en socialpædagog og en socialrådgiver fra teamet

Pernille Solhøj Kristensen, 31 år, er socialrådgiver i Hvidovre Kommunes team U-start, der sidste år modtog Den Kriminalpræventive Pris. 

Kristine Lindberg Hansen, 33 år, er socialpædagog i U-start sammen med Pernille. Teamet tæller også psykologer og en lærer. 


Pernille

Det er jo et mysterium, hvorfor et barn ikke kommer i skole. Vi bliver tilkaldt, når alt er kørt fast. Ikke som superheltene, der for­tæller, hvad skolen, forældrene og familierådgiveren skal gøre. Men vi igangsætter en masse prøvehandlinger og forsøger os frem, indtil vi finder det, der virker.

Kristine

Det kan være, vi skal hjem til familien hver morgen og hjælpe barnet i skole. Måske skal der en klasseintervention til. Eller måske skal der en kontaktperson på. Vi bevæger os undersøgende rundt om hele barnet og trækker på hinandens viden og faglighed – børnepsykologen kan lave en screening, og du har et detaljeret blik for, om der skal laves en underretning. Jeg bliver altid klogere af at sige noget højt i teamet.

Pernille

En af mine første opgaver i U-Start var at få en dreng i 9. klasse i skole. Og han ville bare ikke. Så møder vi hinanden mentaliserende i teamet: ’Puh, det lyder svært – jeg har gjort mig den her erfaring, kunne du prøve det?’ Derfor kender alle i teamet alle sager og kan tale med om, hvad næste skridt skal være.

Kristine

Jeg kan læne mig op ad din viden om, hvordan jeg bedst går til en familierådgiver med en observation. For jeg tænker hurtigt: Vi skal da bare gøre sådan og sådan. Og så siger du ’hov hov, der er jo lige nogle arbejdsgange hen mod det’ – fordi du ved, hvordan systemet fungerer.

Pernille

Man kan blive enormt slidt, når vores prøvehandlinger ikke har effekt. Jeg har lige haft en sag, hvor vi stod i hjemmet hver morgen uden at lykkes. Så er det dig, jeg ringer til. Men vi kan også være fagligt uenige.

Kristine

Det kan fx godt ærgre mig, hvis jeg skal lave en underretning, lige når jeg er ved at have dannet en god relation til et barn. Så taler jeg med dig om, hvordan vi kan lave den underretning på en måde, hvor jeg stadig kan holde relationen. Du har lært mig, at man kan sige alt – bare man gør det på en omsorgsfuld måde.

Pernille

Jeg trækker på din socialpædagogiske viden, når jeg fx skal sende en sms til en gut, som ikke rigtig gider have hjælp, og hvor relationen ikke er der endnu. Ligesom du nogle gange kan sige: ’Vi kan ikke bare komme ind og tro, at vi kan rykke på en sag, anden gang vi møder den unge. Vi er nødt til at tage tempoet ud af det.’ Og så er du rigtig god til at observere og se dynamikker og samspil – og til at have barnet eller den unge på sinde.

Kristine

Du er teamets puls-40, fordi du er så god til at bevare roen. Der er noget enormt ordentligt og struktureret i din faglighed.

Pernille

Som regel er det virkelig meningsfuldt at slippe en sag. Særligt hvis vi har fået bygget et godt stillads op om barnet, så det er trygt, når vi slipper, og familien og det øvrige netværk skal tage over.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Familieplejere, Børn og unge