Kredsformand Peter Kristensen 2.jpeg
Kredsformand Peter Kristensen bød de cirka 100 fremmødte medlemmer i Socialpædagogerne Nordjylland velkommen.
Generalforsamling Nordjylland

Harmonisk nordjysk generalforsamling i en urolig tid

Der var masser af debat og positive refleksioner om socialpædagogik, handicappolitik og faglig stolthed på årets generalforsamling i Socialpædagogerne Nordjylland

• Henrik Jensen

I en tid præget af politisk strid i Danmark og krig og konflikt i Europa udgjorde årets generalforsamling i Socialpædagogerne Nordjylland en tiltrængt harmonisk kontrast til den uro, som fylder i samfundet og verden lige nu.

Stemningen var god blandt de små hundrede medlemmer, der deltog i generalforsamlingen, og der var bred opbakning og ros til kredsen for arbejdet i det forgangne år.

Brug for mere forståelse

Der var både positive og kritiske budskaber i kredsformand Peter Kristensens beretning, hvor han blandt andet løftede pegefingeren over for den danske handicappolitik og forholdene for medlemmerne på mange socialpædagogiske arbejdspladser.

- Der er ofte blandt både arbejdsgivere og politikere en alt for ringe respekt og forståelse for den socialpædagogiske faglighed, og hvad vores faglighed betyder for de mennesker, som vi arbejder med, sagde Peter Kristensen og henviste til, at de nordjyske medlemmer i en undersøgelse har svaret, at de i gennemsnit kun bruger 40 pct. af deres arbejdstid på det direkte relationsarbejde med borgerne.

- Vi oplever stadig, at der på mange arbejdspladser bruges alt for meget tid på at registrere og udfylde skemaer, mens medlemmerne har for lidt tid til at bruge deres socialpædagogiske faglighed sammen med borgerne, sagde Peter Kristensen.

Indsats for flere medlemmer

Blandt de mange nye initiativer i kredsen er en særlig indsats for at tiltrække nye medlemmer.

- Vi arbejder lige nu med et organiseringsprojekt, hvor vi sammen med tillidsrepræsentanterne på udvalgte arbejdspladser med en lav organisering sætter fokus på, hvorfor nogle socialpædagoger ikke vælger at være en del af fællesskabet, selvom de gerne tager imod goderne, som fællesskabet leverer, siger han.

Socialpædagogerne Nordjylland har en relativ høj organiseringsgrad, men det er også vigtigt, understreger kredsformanden.

- Det gør en stor forskel, at vi som samlet gruppe kan stå frem med vores faglighed og stille krav til de vilkår, som arbejdet udføres under. Det gælder både lokalt på arbejdspladsen, men ikke mindst når tillidsrepræsentanter og kredskontoret skal forhandle med arbejdsgiverne, sagde Peter Kristensen.