icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Børnefødder_Molloy.png
Familiepleje

Kristian blev mødt af en mur af tavshed

Da plejefar ’Kristian Karlsen’ ville i kontakt med en kommune, der uretmæssigt krævede, at han tilbagebetalte noget af sin løn, kom der intet svar. Først da Socialpædagogerne gik ind i sagen, gav kommunen lyd fra sig, og tilbagebetalingskravet frafaldt

  • Jannie Søgaard Iwankow / Foto: Ricky John Molloy

I foråret 2022 indgik ’Kristian Karlsen’, der har mange års erfaring som familieplejer, en aftale med en kommune om at få en teenagedreng i pleje. Alt var gjort klar til, at drengen skulle flytte ind hos Kristian og hans kone. Men noget i drengens sagsbehandling gik i hårdknude, og hans ankomst til familien blev forsinket. Anbringende kommune bad derfor Kristian Karlsen om at stå standby, så han var klar til at modtage drengen, der kunne komme når som helst.

Da Kristan Karlsen havde ventet halvanden måned på, at det nye plejebarn skulle flytte ind, fik han besked om, at anbringelsen var droppet. Det pågældende plejebarn skulle alligevel ikke flytte ind. Samtidig fik Kristian Karlsen at vide, at han skulle tilbagebetale noget af sin løn.

– De sagde, at fordi drengen aldrig var kommet i pleje hos os som planlagt, skulle jeg betale løn tilbage. Jeg fik lov at beholde løn for to uger, men den sidste måned skulle jeg refundere. Jeg sagde til medarbejderen, der ringede mig op, at det kunne jeg ikke forstå, idet jeg ikke havde fået nogen opsigelse fra kommunen. Jeg var tværtimod blevet bedt om at stå standby, indtil jeg hørte mere. Medarbejderen i telefonen lovede, at hun ville vende sagen med sin leder og derefter vende tilbage. Det skete bare aldrig, fortæller Kristian Karlsen.

Som familieplejere står vi meget alene, så det har været afgørende at have fagforeningen i ryggen i det her tilfælde.

’Kristian Karlsen’, familieplejer

Sker desværre ofte

Efterfølgende fik Kristian Karlsen en opsigelse med tilbagevirkende kraft i sin e-boks.

– Den reagerede jeg på ved at kontakte kommunen. Her fik jeg at vide, at jeg skulle sende en mail i stedet for at ringe. Det gjorde jeg så tre gange i løbet af 14 dage. Men der kom aldrig noget svar. Det var på det tidspunkt, jeg besluttede at kontakte min fagforening, forklarer Kristian Karlsen.

Hos Socialpædagogerne Kreds Sydjylland blev faglig konsulent Torben Simonsen Lund koblet på sagen. Han var på den ene side målløs over, at den pågældende kommune krævede, at Kristian Karlsen skulle betale løn tilbage, men samtidig var han ikke overrasket over, at kommunen ikke svarede på plejefarens henvendelser.

– Vi oplever hos Socialpædagogerne desværre oftere og oftere at få henvendelser fra

plejefamilier, der ikke kan komme i kontakt med en sagsbehandler eller rådgiver hos kommunen, siger han.

Kommune lagde sig fladt ned

Torben Simonsen Lund forsøgte i første omgang det samme som Kristian Karlsen. Han kontaktede kommunen både telefonisk og skriftligt flere gange. Men der var ikke hul igennem. Til sidst måtte han gribe til en metode, som han helst havde været foruden.

– Jeg endte med at skrive til kommunens borgmester og meddele, at vi i SL betragtede det som omgåelse af god forvaltningsskik, at Kristians og vores henvendelser blev ignoreret. Jeg skrev også, at vi ville gå videre til Ombudsmanden, hvis vi ikke inden for meget kort tid blev kontaktet af kommunen, fortæller han.

Der gik ikke mange timer, fra Torben Simonsen Lund havde skrevet dén mail, til Kristian Karlsen havde en medarbejder fra kommunen i telefonen.

– Medarbejderen, der ringede, lagde sig fladt ned og undskyldte. Hun trak opsigelsen af mig tilbage og slog også fast, at jeg alligevel ikke skulle refundere min løn, fortæller Kristian Karlsen.

Der kan jo være mange årsager til, at man som plejefamilie skal have fat i kommunen. Der kan i nogle situationer være et akut behov for hjælp, og så kan det jo ikke nytte, at man bare møder en mur af tavshed

Torben Simonsen Lund, faglig konsulent i Socialpædagogerne Sydjylland

Fagforeningen i ryggen

Han er lettet over, at det lykkedes Torben Simonsen Lund at få kommunen til at indse det urimelige i, at han skulle tilbagebetale løn for en periode, hvor det var kommunen selv, der havde bedt ham om at stå standby.

– Jeg ved ikke, hvad jeg skulle have gjort, hvis jeg ikke havde haft en fagforening. Jeg har altid været medlem af både a-kasse og fagforening, og det vil jeg virkelig anbefale andre også at være, siger han og uddyber:

– Som familieplejere står vi meget alene, så det har været afgørende at have fagforeningen i ryggen i det her tilfælde. Jeg hører af og til om andre familieplejere, der også oplever, at de har problemer med at komme igennem til kommunen, og det synes jeg simpelthen ikke er godt nok. Jeg elsker mit job, og jeg bliver ved, men jeg kunne godt ønske mig nogle bedre forhold, siger Kristian Karlsen.

Hurtigere hjælp

Torben Simonsen Lund forstår til fulde Kristian Karlsens frustration. Som konsulent sidder han i øjeblikket med flere sager, hvor familieplejere forgæves forsøger at få skabt kontakt til en kommune, fordi de har brug for hjælp.

– Der kan jo være mange årsager til, at man som plejefamilie skal have fat i kommunen. Der kan i nogle situationer være et akut behov for hjælp, og så kan det jo ikke nytte, at man bare møder en mur af tavshed, siger han.

I sidste ende handler det om at skabe de bedste betingelser for plejebarnet, tilføjer Torben Simonsen Lund.

– Det gør kommunerne ikke ved at lade familieplejerne stå alene med deres udfordringer. Familieplejerne er en gruppe, der ikke har en leder eller en personalegruppe at læne sig opad. Så når de endelig rækker ud, er det altså vigtigt, at der står en sagsbehandler eller en rådgiver klar til at hjælpe, siger Torben Simonsen Lund.

Kristian Karlsen ønsker at være anonym, og derfor er hans navn opdigtet. Hans sande identitet er redaktionen bekendt.

BLIV MEDLEM OG FÅ TRYGHED, NETVÆRK OG JURIDISK HJÆLP

Familieplejere hos Socialpædagogerne er en del af et fagligt fællesskab. Vi tilbyder et sikkerhedsnet og faglig udvikling gennem temadage og kurser. Få hjælp og rådgivning omkring ansættelsesretlige forhold.

5 KONTANTE FORDELE VED AT VÆRE MEDLEM

  • Billige forsikringer gennem Alka.
  • Fagforeningsfradrag: Du kan trække 6000 kr. årligt af dit kontingent fra i skat.
  • Rabatter på mange varer og services med LO Plus-kortet.
  • Rabatter og bonus gennem Forbrugsforeningen.
  • Lønforsikring, som dækker 80 % af din løn i op til 6 måneder, når du er medlem af Socialpædagogerne og Socialpædagogernes a-kasse.

Se den komplette liste af kontante medlemsfordele - og bliv medlem.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Familieplejere, Børn og unge