icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Fagligt Fokus logoer.png
Tråden

Hvordan klipper vi borgerens negle?

Vi har en borger, som ikke ønsker at få klippet sine negle på hænderne, skrev socialpædagog Signe Engberg Petersen i Facebook-gruppen ’Socialpædagog til socialpædagog’, hvor hun efterlyste gode idéer til at finde en løsning, der ikke indebar magtanvendelse. Læs svarene her

Susanne Jensen

Masser af tålmodighed, en kendt og elsket sang, en neglefil i stedet for en saks. Alt sammen gentages med ensartethed/struktur af alle, der har opgaven. Dette samt den bedste tid på dagen for borgeren har virket i forhold til en udviklingshæmmet borger uden sprog for mig og mine kolleger.


 

Lotte Vestermann

Jeg har lavet et succeskriterie, der siger ’en negl klippet’. Hvis det lykkes, er jeg tilfreds, og projektet er startet. Næste middel, jeg har succes med, er at synge fx ’Mariehønen evigglad’.


 

Pernille Bøndergaard Sigh

Da jeg var i praktik, for 100 år siden, sad jeg i fire timer hos en borger for at motivere til at få klippet negle. Jeg tog simpelthen en pose chips og begyndte at klippe ministykker af mine egne negle. Hver gang jeg havde klippet, tog jeg en chips. På den måde ville jeg lære ham, at de to ting hang sammen. Og det lykkedes sgu! Han fik klippet negle til sidst! Kan huske, at jeg kunne flyve bagefter 😂 Han var meget kognitivt udfordret og havde heller ikke noget sprog.


 

Lone Abildgaard

Jeg har oplevet det ved en borger. Det lykkedes, da vores hænder ikke rørte hans. Det gjorde vi ved at bruge et håndklæde, som vi rørte hans hænder med. Det gjorde, at han ikke trak hånden til sig.


 

Karina Severin Petersen

Hos os laver vi en aftale ved morgenmaden om, at i dag skal vi klippe negle. Nogle gange lykkes det kun at klippe et par negle, nogle gange alle sammen. Og så vidt det er muligt, er det altid samme medarbejder, der klipper. Det giver tryghed og forudsigelighed for borgeren 😊


 

Christina Halling Andersen

Mit forslag er at undgå at skifte metoder, redskaber m.m. Det vil sandsynligvis gøre det mere utrygt. Lav/find en metode, som alle bruger, dokumentér, hvordan det er gået, gør det evt. en gang i ugen, hvor I prøver, og fjern tingene efter en vis tid. Kan borgeren evt. profitere af belønning? Så kunne denne indtænkes.


 

Charlotte Røhmer Rudegaard

Noget, som distraherer, fx en iPad. Eller noget andet, som interesserer borgeren. Havde fx en borger, der engang var glad for fly. Så satte en kollega billeder af fly op i loftet, og så var det meget nemmere at barbere, klippe negle osv.


 

Følg Socialpædagogerne på Facebook

Og vær med i Facebook-gruppen Socialpædagog til Socialpædagog 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis