icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
AmalieVIA_lille_0002.JPG
Siden Amalie blev færdig med sin kandidatuddannelse, har hun været løst tilknyttet socialpædagogiske arbejdspladser. Men hun drømmer om at blive uddannet socialpædagog – og få den faglighed, der følger med. En ny sporskiftemodel i Aarhus leder hende et vigtigt skidt tættere på at realisere drømmen.
Faglighed

’Nu kan min drøm om at blive socialpædagog lykkes’

Som de eneste i landet kan VIA i Aarhus nu tilbyde folk med en videregående uddannelse en meritpædagoguddannelse særligt tonet til det socialpædagogiske område. Sporskiftemodellen skal styrke fagligheden på området. For Amalie Holst Holtegaard er det en drøm, der går i opfyldelse

– Jeg er helt vildt glad. Jeg føler mig utrolig heldig. Og super taknemmelig.

Sådan siger Amalie Holst Holtegaard. For nu har Forsknings- og Uddannelsesministeriet godkendt, at VIA University College i Aarhus må udbyde en meritpædagoguddannelse som sporskifte, der er tonet til det socialpædagogiske område.

Det særlige ved sporskiftemodellen er, at den studerende allerede har en videregående uddannelse og dermed skifter spor til et helt andet fag. Uddannelsen tager kun 2,5 år, og den studerende er fast tilknyttet en socialpædagogisk arbejdsplads under hele uddannelsen.

Nogle af dem i vores samfund, der har allermest brug for uddannet personale, er jo inden for det socialpædagogiske område. Det har der ikke været for meget politisk fokus på

Susanne Tellerup, uddannelsesdekan

Amalie færdiggjorde for halvandet år siden en kandidat i teater- og performancestudier. Undervejs i sit studie tog hun et år fri for at rejse til en norsk landsby, hvor man bor og lever sammen med borgere med udviklingshæmning. Oplevelsen var så livsforandrende for hende, at hun besluttede at tone sin uddannelse mod socialområdet og skrev speciale om dramaundervisning for mennesker med udviklingshandicap.

– Man kan hurtigt romantisere arbejdet på handicapområdet. Men jeg kan virkelig se mig selv gøre en forskel, og jeg oplever, at de her mennesker har kæmpe potentialer. Og så bringer arbejdet med mennesker med udviklingshæmning mig ud i finurlige situationer, som jeg holder vildt meget af, siger hun.

Ønsker fagligheden

Siden Amalie blev færdiguddannet, har hun været løst tilknyttet forskellige socialpædagogiske arbejdspladser. Men i sin søgen efter en fastansættelse, oplever hun, at der bliver efterspurgt socialpædagoger.

– Jeg vil også gerne have fagligheden. Selvom jeg har erfaring, rækker det ikke altid. Jeg har fx oplevet en borger blive udadreagerende, hvor jeg kunne mærke, at jeg ikke havde fagligheden til at håndtere det, fortæller hun.

Det sidste år har hun derfor overvejet at tage den ordinære pædagoguddannelse i Horsens, hvor der var en ledig plads – eller sporskiftemodellen tonet til almenområdet. Men det er ikke det, hun drømmer om. Så da hun hørte, at sporskiftemodellen tonet til det socialpædagogiske område måske var på vej, besluttede hun sig for at vente.

Forskel på merit

Meritpædagoguddannelsen er til studerende, der har minimum to års erhvervserfaring fra et socialpædagogisk/pædagogisk arbejde og er fyldt 25 år eller minimum fem års erhvervserfaring fra et socialpædagogisk/pædagogisk arbejde. Mindst ét af de fem år skal være inden for det specialiseringsområde, man ønsker at uddanne sig indenfor.

Meritpædagoguddannelsen som sporskifte, der er tonet til det socialpædagogiske område, er til studerende, der vil arbejde som socialpædagog og allerede har en uddannelse på enten bachelor- eller kandidatniveau. Den studerende er fast tilknyttet en socialpædagogisk arbejdsplads under hele uddannelsen.

Mangel på uddannede

Amalie er et godt eksempel på de studerende, som den nye sporskiftemodel henvender sig til, fortæller uddannelsesdekan ved VIA i Aarhus, Susanne Tellerup. Hun glæder sig over, at VIA i Aarhus nu har en sporskiftemodel, der rummer alle pædagogfagets tre specialiseringer.

– Studerende som Amalie bliver først og fremmest socialpædagoger, men de har alle sammen noget med i bagagen, der på en eller anden måde lægger til. Så det bliver nogle dygtige socialpædagoger – til et område, der virkelig har behov.

VIA Aarhus har ansøgt om at få godkendt den nye meritpædagoguddannelse med støtte fra bl.a. Socialpædagogerne og Aarhus Kommune på grund af de store rekrutteringsudfordringer på socialområdet og den lave andel af uddannet personale på de socialpædagogiske arbejdspladser.

– Nogle af dem i vores samfund, der har allermest brug for uddannet personale, er jo inden for det socialpædagogiske område. Det har der ikke været for meget politisk fokus på, men det må nogen på et eller andet tidspunkt interessere sig for. Og så skal vi være sikre på at have de uddannede klar. Det er vi optaget af, siger Susanne Tellerup.

En vigtig løsning

Sporskiftemodellen tonet det socialpædagogiske område er en vigtig nøgle til styrket rekruttering, mener forbundsnæstformand Marie Sonne – som én blandt flere løsningsmodeller.

– VIA har lyttet til områdets behov og taget alvorligt, at når man arbejdet på socialområdet, så kræver det faglighed, indsigt og viden. Det handler ikke bare om at drage omsorg, men om at indsætte de rette kompenserende eller udviklende indsatser. Og den slags kommer ikke ud af den blå luft, siger hun.

Tilbage hos Amalie Holst Holtegaard er ventetiden nu snart forbi.

– Med sporskiftemodellen er jeg sikret den specialisering, jeg brænder for. Det er indrettet til, at man samtidig har et arbejdsliv, hvilket er perfekt, når man som mig ikke har mere SU. Nu kan min drøm om at blive socialpædagog måske lykkes. Det er bare for fedt, siger hun.

Selvom jeg har erfaring, rækker det ikke altid. Jeg har fx oplevet en borger blive udadreagerende, hvor jeg kunne mærke, at jeg ikke havde fagligheden til at håndtere det

Amalie Holst Holtegaard, kandidat i teater- og performancestudier

Om den nye sporskiftemodel

VIA University College i Aarhus har siden i sommer haft meritpædagoguddannelsen som sporskifte med specialiseringsområderne dagtilbudspædagogik og skole/fritidspædagogik. Som noget nyt bliver social- og specialpædagogik nu også føjet til.

Uddannelsen tager 2,5 år og er sammensat af en række obligatoriske og enkelte valgfrie forløb. Optagelseskriteriet er, at man har bestået en professionsbachelor, en universitetsbachelor eller en kandidatuddannelse.

Den studerende skal desuden være fast tilknyttet en socialpædagogisk arbejdsplads under hele uddannelsen. VIA har et samarbejde med Aarhus Kommune, som betyder, at alle institutioner i kommunen har fået information om uddannelsen. Man kan dog godt søge ansættelse i andre kommuner.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Meritpædagoguddannelse, Forbundsnyheder