icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Blad 02 (19).png
Artiklen er en del af fagligt fokus
Springet

Jeg bruger det fælles tredje til at trylle smil frem

Helle Lyngholm er uddannet socialpædagog – men har også arbejdet som professionel tryllekunstner. I dag bruger hun sin socialpædagogiske faglighed og den anerkendende tilgang til at lære mennesker med udviklingshæmning at trylle

Hvad fik dig til at tage springet?

Jeg har været professionel trylle­kunstner i ti år og optrådt til bl.a. firmafester, private fester og i tv-udsendelsen ’Danmark har talent’. Men i de ti år har jeg også som socialpædagog arbejdet med mennesker med udviklingshæmning på en aflastningsinstitution. Når vi var i cirkus med borgerne, oplevede jeg, at de efterfølgende gik hjem og legede, at de var cirkusartister. Det gav mig lyst til at lære dem nogle enkle trylletrick.

Hvordan lærer du borgerne at trylle?

Trylleforløbet for mennesker med udviklingshandicap er fordelt over to workshops og et stort show. Først får deltagerne en tryllekappe og -hat og lærer tre trylletrick – alt sammen noget, de må beholde. Anden gang øver vi lidt mere på deres numre og træner at tale i mikrofon. Her inddrager jeg også mine tamme dyr som ørkenrotte, slange, duer og kaniner. Det hele afsluttes med et stort show for venner og familie eller personalet. Forestillingen varer en halv time, hvor borgerne tryller, og jeg assisterer i det omfang, de har behov for støtte.

Hvad giver det dig at undervise i magi?

Trylleworkshoppene giver så meget mening og glæde for både borgerne og mig! Mennesker med udviklingshæmning er vant til, at det er dem, der skal modtage hjælp. Her bliver situationen vendt om, for nu er det dem, der gør noget for andre – de tryller smil frem! Når forløbet er slut, tager vi gruppebilleder, og deltagerne modtager et indrammet diplom, hvor der står, at de nu er certificeret til at sprede glæde og gode oplevelser.

Hvordan bruger du din socialpædagogiske baggrund?

Jeg har en anerkendende tilgang og justerer niveauet, så jeg rammer borgernes nærmeste udviklingszone, hvor de føler sig tilpas, men samtidig vokser lidt. En kan kun bevæge håndleddet en smule, men det er nok til at svinge en tryllestav. En anden er velformuleret og får ansvar for at præsentere forestillingen og udfører trylletrick på egen hånd. Jeg oplever, at pædagogikken sammen med trylleriet giver så meget mening. Der var fx en elev, der normalt får 1:1-støtte, men fandt så meget ro i sig selv, at han kunne klare flere opgaver på egen hånd i forløbet og sad helt stille i sit trylletøj i pauserne, hvilket personalet aldrig havde oplevet før. Jeg bruger ’det fælles tredje’ – vi skaber sammen en fælles oplevelse, som stiller os lige.

CV

Helle Lyngholm
43 år

2022

Initiativtager til trylle­workshops med børn og unge med udviklingshandicap i Hovedstadsområdet, Aarhus og Varde

2018

Tilknyttet foreningen KidsAid, hvor hun tryller på børneafdelingen på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg

2016

Danmarksmester i trylleri for børn

2012

Socialpædagog på aflastningsinstitution for mennesker med udviklingshandicap, Samstyrken Vænget i Varde Kommune

2010

Uddannet pædagog

 

Hvor ligger udfordringerne?

Det har overrasket mig, hvor meget benarbejde det har krævet at få aftaler i hus i betragtning af, at jeg tilbyder et gratis forløb. Flere beskæftigelsestilbud og bosteder har sagt, at de ikke tror, deres borgere er gode nok til at deltage. Men jeg tilpasser mine trylleworkshops, så mennesker med alle grader af handicap kan deltage.

Hvad er dit råd til andre?

Ræk ud efter hjælp. Da jeg selv gerne ville lære at trylle med levende duer, spurgte jeg Pjerrot alias Kurt Flemming, og han tog mig i mesterlære.

Læs mere om Helle Lyngholms trylleworkshops på trylformig.dk

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Springet