icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Design uden navn (85).png
#socialpædagog

Jeg lærer af at lytte til de studerende

Som tovholder for vores studiecafé får jeg et godt indblik i, hvad der rører sig hos de studerende – og jeg lærer rigtig af meget af de sp­ørgsmål, de stiller, siger socialpædagog på Forsorgshjemmet Saxenhøj Katja Henriksen

Jeg hedder Katja Henriksen og arbejder som socialpædagog på Forsorgscenter SaxenhøjHer er jeg tovholder på vores studiecafé, hvor vi har flere studerende fra forskellige faggrupper, og hvor de én gang om måneden har mødepligt i studiecaféen.

Vi har fx søsat en fælles studietur med fagligt indhold, hvor vi bl.a. har besøgt andre forsorgshjem og gået med ’Gadens stemmer’. Vi har også indført eget studierum med faglige oplæg om emner som fx misbrug og afhængighed, vi har supervision tre gange på et halvt år, hvor de studerende møder op med en case fra deres hverdag, vi har 2 x 3 timers intro til vores metode i praktikstart – og vi arrangerer løbende oplæg for de studerende, hvor fx kolleger fra Saxenhøj går i dybden med metoder, diagnoser eller et historisk indblik.

Næste initiativ bliver nok en workshop, hvor alle studerende kan præsentere deres studie og forløb over for hinanden og kollegerne. For mig giver samarbejdet et godt indblik i, hvad der rører sig hos de studerende – og jeg lærer meget af de sp­ørgsmål, de stiller, fordi jeg bliver tvunget til at forholde mig til min egen praksis.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Marginaliserede, Sindslidelser, Grunduddannelse, Studerende