Siden 1924 har faglærerne på de danske døgninstitutioner for børn og unge mødtes for at udveksle faglige erfaringer. Og nu har de lavet en publikation om deres fag og om fagfolket bag. I “Fra håndværker til projektmager – fra straf og disciplinering til arbejdet som metode til samfundsmæssig inklusion” fortæller de om det værkstedsfaglige arbejde på døgninstitutioner for børn og unge.
De beskriver værkstedsarbejdet på døgninstitutionerne som et supplement til skole og fritidsaktiviteter og som et væsentligt lærings-, udviklingsog dannelsesrum.
I forordet skriver de blandt andet:
-I en tid præget af fokus på bolighed, Pisa-undersøgelser med mere kan vi med mange fordele nuancere og udvide den traditionelle forståelse af, hvor og hvordan læring foregår.
Og videre skriver de, at mange af de børn og unge, som anbringes på døgninstitutioner, har haft en skolegang, der har været præget af ustabilitet og nederlag.
-En af måderne, hvorpå disse børn og unge kan “komme tilbage på sporet”, går over forskellige måder at lære på, eller måske snarere andre måder at blive motiveret til at lære på.
Pjecen, der er på 24 sider, er udgivet af Foreningen af danske døgninstitutioner for børn og unge (FADD) og finansieret af Socialpædagogerne.