icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Pædagogisk vejledning

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 03-2010 /

Af Ole Løw

Pædagogisk vejledning er et stort og broget fagområde. Hvor stort illustrerer Ole Løw ved at fortælle, at han foråret 2009 lavede en søgning på internettet efter 'pædagogisk vejledning' på danske sider, der gav over en halv million træf. Hensigten med denne bog er da heller ikke at give et overblik over de mere end 300 forskellige teorier om vejledning – men at introducere læseren for tre fremtrædende perspektiver på pædagogisk vejledning, hvor der er fokus på henholdsvis handling, refleksion og dialog. Indledningsvist forholder Ole Løw sig til begrebet vejledning, der jo består af to dele: vej og ledning.

– De fleste af os har nok den umiddelbare opfattelse, at den, som leder, per definition kender vejen, skriver han – og præsenterer umiddelbart efter en anden opfattelse:

– Ordet vejledning kan også give associationer i retning af at være på rejse uden at kende vejen. Dette billede udtrykker en central pointe i forhold til flere vejledningsteorier. Den vejsøgende – den, som modtager vejledning og vejleder – lærer så at sige ligesom den rejsende i mødet med nye mennesker nye sprog, nye kulturer og nye steder i verden. Tanken er… en del af denne bogs tankegods.

Akademisk Forlag, 240 sider, 299 kroner

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis