icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Billedkunst og personlig udvikling

  • Redigeret af Lone Marie Pedersen
  • 05-2013 /

Af Steen Hilling og Peter Eichen

Hvordan kan man tilrettelægge en undervisning, der kvalificerer den personlige udvikling hos elever med generelle indlæringsvanskeligheder, og kan man påvise virkningen? Det er de spørgsmål, de to forfattere søger at besvare i denne bog. De beskriver både den psykologiske dimension for personlig udvikling og de muligheder, som billedkunst som metode skaber for den personlige vækst. Forfatterne vil vise, hvordan billedkunst kan være vejen til at styrke den enkelte elevs personlige udvikling. Det væsentlige og specielle er, at eleverne her ikke som andre elever kan udvikle sig personligt gennem traditionelle fag som dansk, regning og samfundsfag. Forfatterne viser, hvordan de i faget billedkunst formår at rumme disse elevers faglige mål, der stikker i mange retninger, og samtidig styrke elevernes personlige udvikling. Der indgår cases i bogen og de er hentet fra Center for specialundervisning for Voksne i København. Den medfølgende DVD illustrerer og underbygger dele af teksten i bogen. I teksten bliver der løbende henvist til klip, der har relevans for teksten.


Munkholm Forlag. 160 sider. 250 kr. Købes på www.munkholm.cc

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse, Socialpædagogisk praksis