icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommentar

Prøv en pause i bureaukratiet

Tre måneder efter at landets 91 nyetablerede jobcentre åbnede, får de fleste ledige stadig lov til at sejle deres egen sø.

  • Af Kaj Skov Frederiksen Forbundskasserer
  • 10-2007 /

Det er ikke lykkedes for de nyoprettede jobcentre at skabe en bedre jobformidling. Faktisk er tre ud af fire ledige ikke blevet tilbudt et eneste job inden for den seneste måned. Det viser en undersøgelse LO’s nyhedsbrev A4 foretog i begyndelsen af april i år.

Andre bekymrende resultater er, at af de ledige, der har fået et jobtilbud, mener kun hver tredje, at tilbuddet er relevant. Tre ud af fire søger selv flittigt job, mens lige så mange afviser, at de får nogen hjælp eller støtte fra jobcentret. Kun hver sjette ledige føler, at jobcentret hjælper dem med at komme tilbage i arbejde. Når det drejer sig om kontanthjælpsmodtagerne, har hele 82 procent ikke fået tilbudt et eneste job.

Sådan så situationen ud tre måneder efter, at kommunerne overtog hovedansvaret for den offentlige jobformidlingen i landet. Det gør den trods et markant krav fra politisk side om, at der skal direkte fokus på at skaffe ledige i job.

Det sker på et tidspunkt, hvor virksomhederne råber højere på nye medarbejdere end tilfældet har været i nyere tid. Hvis ikke det i den nuværende gunstige konjunktur er muligt at få mennesker i arbejde, hvornår er det så muligt?

Vi ved godt, at det er svært at lægge to så store systemer som den statslige Arbejdsformidling og den kommunale beskæftigelsesforvaltning sammen. Men når undersøgelsen også afslører, at jobkonsulenterne har fire timers administration, hver gang de har en times borgerkontakt, så er det ufatteligt, at ingen griber ind.

Vi synes personale­ og chefgrupperne i jobcentrene har fat i noget væsentligt, når de foreslår en tremåneders administrationspause i jobcentrene. Prøv – og udbred pausen til også at gælde for a­kassernes indsats med at få folk i arbejde.

Skrot kontrollen og fokuser på at få folk i arbejde – der er alt at vinde og kun blanketter at tabe.