icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Debat

Etik, pædagogik og servicelov - status efter 5 år

(Modtaget d.11.8.2008)

Møllegaarden er udlagt fra den gamle centralinstitution Brejning, og består af syv boenheder med voksne udviklingshæmmede.

Landsbytanken, som har været central i vores pædagogik, går ud på at alle kender alle og alle har betydning for fællesskabet.

Serviceloven, med vægt på så meget selvbestemmelse som muligt og medinddragelse for udviklingshæmmede stiller krav til personalet. Loven indeholder det dilemma, at det er personalet, der sætter grænserne for selvbestemmelse for de udviklingshæmmede.

I 2003 oprettede vi en servicelovgruppe, som skulle gøre loven nærværende og implementere den i organisationen.

Der valgtes en repræsentant fra hvert hus og en fra ledelsen som mødtes to timer om måneden for at diskutere relevante etiske og pædagogiske spørgsmål.

I 2005 blev servicelovgruppen udvidet, så man arbejdede med cases fra afdelingerne om samarbejdet med pårørende, beboerne og personalet.

Cases i relation til spørgsmål om:

Hvor går grænserne for selvbestemmelse? Hvornår skal personalet beskytte beboere i forhold til andre beboere eller pårørende? Hvornår er noget man undlader at gøre omsorgssvigt? Hvornår har man omsorgspligt? Hvilke beføjelser har man etisk og lovmæssigt?

Casene sendes fra servicelovgruppen til husene og på personalemøderne diskuteres nye input og ideer til cases. Diskussionsreferat er tilgængeligt for alle.

I mit hus har vi ugentligt personalemøde og bruger i gennemsnit en halv time på cases. I andre huse har man brugt mindre tid.

I foråret 2008 havde vi et heldagsarrangement på institutionen.

Rasmus Skovmand med forum teatergruppen Teaterfabrikken spillede situationer, som var genkendelige for alle med forholdet personale imellem og personale og udviklingshæmmede. Der var løbende diskussion under stykkerne. Den visuelle tilgang var rigtig god.

Cand.psych. Barbara Cros formaliserede casearbejdet igennem etiske og pædagogiske analysemodeller.

Det gav os mulighed for at se på samme cases, de pædagogiske muligheder og diskutere de etiske implikationer. Vi fik nogle analysemodeller, vi kan bruge fremover. Analysemodellerne består af pædagogisk analyse, med fokus på flere forhold omkring beboerne, deres interesser, aktiviteter, stærke sider, kontakt imellem beboere og personale, institutionens værdigrundlag, lovgivning og etiske dilemmaer og nye pædagogiske muligheder.

De etiske redskaber hjælper til kritisk refleksion over egne holdninger, lovgrundlag, grænser og konsekvenser af de valg der træffes.

Arbejdet med udviklingshæmmede har det dilemma, at det altid er personalet og omgivelserne, der bestemmer grænsen for selvbestemmelse for de udviklingshæmmede og i det hele taget altid har bestemt deres livsgrundlag.